چرا روس ها کالای ایرانی نمی خرند؟

هادی تیجوس تابان در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس ارزیابی های انجام شده در سال جاری، توانسته ایم سطح مبادلات تجاری خود را با اعضای اوراسیا افزایش دهیم. در سال جاری تجارت ما با این منطقه از مرز 2 میلیارد و 166 میلیون دلار گذشت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 40 درصد افزایش نشان می دهد.

وی با اشاره به روند رو به رشد واردات از اوراسیا گفت: امسال واردات ما از این منطقه به یک میلیارد و 288 میلیون دلار رسیده که 45 درصد افزایش نشان می دهد و در مقابل حدود 878 میلیون دلار به اوراسیا صادرات داشته ایم. و بنابراین تراز تجاری کلی ما با این منطقه منفی است، هرچند که تا حدی به استثنای روسیه، تراز تجاری ایران با سایر کشورهای منطقه مثبت است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه با بیان اینکه عمده واردات ایران از اوراسیا در حال بازگشت به نیازهای اساسی کشور است، گفت: طبق آمارهای رسمی، گندم و روغن آفتابگردان دو کالای اصلی وارداتی ایران هستند. در مقابل، مرکبات، سبزیجات، آجیل و میله های آهنی و فلزی را به کشورهایی مانند روسیه صادر می کنیم. به این ترتیب کالاهای مهمی از روسیه به ایران صادر می شود.

تیوش تابان در پاسخ به این سوال که چرا با وجود عضویت ایران در اوراسیا، صادرات ایران به روسیه همچنان کمتر از واردات است، توضیح داد: شکی نیست که بازار روسیه بسیار بزرگ و مقرون به صرفه است و ما قطعاً آمادگی های لازم را برای افزایش صادرات به روسیه انجام می دهیم. اما برای اینکه بفهمیم چرا صادرات در حال کاهش است باید از خود بپرسیم که چه شرایطی را برای افزایش صادرات فراهم کرده ایم؟

  دستگیری توهین به مردم گیلان

وی ادامه داد: فعالان اقتصادی و صادرکنندگان بیش از هر چیز نیازمند ثبات و شفافیت در قوانین و مقررات هستند. ما باید حداقل سه سال برنامه اقتصادی خود را اعلام کنیم و تاکید کنیم که در این مدت تغییر سیاستی پیش بینی نمی شود. در چنین شرایطی صادرکنندگان قادر به برنامه ریزی بازارهای هدف خواهند بود. ما نه تنها این کار را نکرده ایم، بلکه امکان برنامه ریزی در این زمینه را حتی با تغییر مداوم قوانین از بین برده ایم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه با بیان اینکه نباید به بهانه تنظیم بازار جلوی صادرات را گرفت، تصریح کرد: در بسیاری از کشورها وقتی کمبود کالا وجود دارد، با واردات از کشورهای همسایه جبران می شود، اما در ایران اولین بهانه صادرات است. اگر بخواهیم در کشوری مانند روسیه حضور پررنگی در بازار داشته باشیم باید از نظر مقررات و دستورالعمل های اجرایی ثبات داشته باشیم تا بتوانیم برای حضور در روسیه برنامه ریزی کنیم و سپس انتظار صادرات خود را به آن کشور داشته باشیم. استقبال روس ها کالای ایرانی بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید