پایتخت نشینان و مشکل «فضای پارکینگ»

پیدا کردن جای پارک مدتها مشکل بوده است. اما با شیوع ویروس کرونا و استفاده روزافزون از خودروهای شخصی، این مشکل برای راننده به کابوس تبدیل شده است. از آنجایی که تقریباً همه ما تجربه پارک دوبل یا بالا و پایین رفتن در خیابان ها برای یافتن جای پارک را داریم، اما راه حل چیست و تا چه زمانی باید به دنبال جای پارک باشیم؟

به گزارش ایسنا، این روزها کمبود جای پارک و صعب العبور بودن پارکینگ های عمومی باعث افزایش تردد در اطراف مراکز شلوغ پایتخت، کمبود شده است، در حالی که معمولا برای یافتن جای پارک خودروها باید بارها و بارها به اطراف بچرخند. برای اینکه شانس داشته باشیم و جایی پیدا کنیم یا ماشین دیگری از پارک خارج می شود و در جای خود پارک می کند یا در نهایت باید پارک را تکثیر و تصعید کنیم.

کمبود جای پارک و پارکینگ برای امسال و سال گذشته معمول نیست. بلکه تبدیل به یک پدیده تاریخی شده است که گویا این معضل پیچیده را حل می کند! یک نسخه شفا باید تهیه شود. اما رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران از به روز رسانی طرحی در آن کمیسیون برای ساماندهی فضای پارک و ایجاد پارکینگ در سطح شهر خبر داد.

سیدجعفر تشکری هاشمی در گفت وگو با ایسنا، درباره مشکل کمبود پارکینگ و پارکینگ در تهران گفت: متاسفانه شهر تهران همواره با مشکل کمبود پارکینگ و پارکینگ مواجه بوده و این مشکل با گذشت زمان و در حال حاضر انباشته شده است. «ما شاهد کمبود شدید پارکینگ در تهران هستیم.

وی با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از واحدهای تجاری، اداری و حتی مسکونی جای پارک کافی ندارند و در نتیجه این خودروها به خیابان های شهر سرازیر شده و مردم را به حرکت وا می دارند، گفت: این مکان به محل پارک خودرو تبدیل شده است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه متأسفانه حتی فضای پارک در برخی از راهروها نیز در انحصار عده ای است و شاهدیم که مغازه داران یا افرادی که در شرکت ها و ادارات کار می کنند، قسمت زیادی از فضای پارک را گرفته اند، می گوید: این انحصار است. تا زمانی که پارکینگ های حاشیه خیابان برای توقف کوتاه مدت و مواقع اضطراری باشد و از صبح تا پایان ساعت کاری در اختیار افراد خاصی قرار نگیرد.

چقدر جای پارک کم داریم؟ 500 هزار یا یک میلیون

تشکری هاشمی با بیان اینکه این معضل تاریخی تنها با احداث پارکینگ طبقاتی توسط شهرداری قابل جبران نیست، گفت: تعداد دقیقی از کمبود پارکینگ در تهران نداریم. یادم هست حدود 6 سال پیش مطالعاتی انجام شد که نشان می داد حدود 450 تا 500 هزار کسری پارکینگ داریم و اخیرا یکی از مدیران مصاحبه کرده است که در تهران حدود یک میلیون کسری پارکینگ داریم اما باید با دقت و کارشناسی کار کنیم. انجام شده؛ البته مشکل ما به طور کلی این نیست که یک میلیون کسری پارکینگ درست است یا 500 هزار جای پارک، بلکه می بینیم که در سطح شریان های شهری مردم پارکینگ کافی برای توقف ندارند و تقریباً تمام نقاط شهر ما به جز محله های محدود تراکم کم جمعیت با کمبود پارکینگ مواجه هستند و این نشان می دهد که باید برای حل این معضل تاریخی تهران کار اساسی انجام دهیم.

وی گفت: بر این اساس در این دوره از شورا شروع به بررسی کردیم که چه راهکارهایی برای حل این معضل تاریخی می توانیم داشته باشیم. در مقابل او تصمیم بگیرید.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: طرح قدیم در دوره سوم شورای شهر به شورا ارائه شد که در آن زمان اعضای شورا بخش هایی از آن را بررسی کردند و به برخی از قسمت ها فرصت بررسی داده نشد. و فضای پارک تهران از دستور کار خارج شد، می‌گوید: این طرح در مجموع خوب بود، بنابراین اکنون در حال بررسی و به‌روزرسانی این طرح هستیم تا پاسخگوی وضعیت فعلی تهران، شناسایی نیازها و تکیه بر فناوری، این ما هستیم که در حال بررسی هستیم و به روز رسانی طرحی که به عنوان الگو به شورای شهر ارائه می شود و امیدواریم با کسب رای اعتماد نمایندگان مجلس مشکل تاریخی کمبود پارکینگ در تهران را حل کنیم.

تشکری هاشمی در ادامه با تشریح جزئیات این طرح گفت: این طرح از چند قسمت تشکیل شده است که محوری ترین و اصلی ترین قسمت آن این است که بتوان از احداث پارکینگ به صورت تجاری با توجیه اقتصادی اطمینان حاصل کرد تا سرمایه گذاران بخش خصوصی آیا این حوزه می تواند سرمایه گذاری کند و با مشکل مواجه نشود.

وی گفت: در حال حاضر قیمت زمین در تهران بسیار گران است و ساخت پارکینگ نیز گران است. به استثنای امکان امکانات شهری و مترو و اگر بتوانیم از فضای زیر گذرها استفاده کنیم و در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم، در واقع قیمت زمین از این مدل سرمایه گذاری برای پارکینگ حذف می شود و سپس احداث پارکینگ عمومی انجام می شود. اقتصادی تر باشد و شاهد استقبال بیشتر از این مدل سرمایه گذاری باشیم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه می دهد: البته پارکینگ های مکانیزه نیز عملکرد خوبی داشتند که در مقطعی به درستی مورد توجه قرار گرفت; متأسفانه آنها دیگر در حال تکامل نبودند. در حالی که پارکینگ های مکانیزه قابلیت ایجاد ظرفیت بزرگ در فضاهای کوچک را دارند، استفاده از این نوع پارکینگ در پروژه مورد نظر لحاظ خواهد شد.

تشکری هاشمی در ادامه با اشاره به مشکل کمبود پارکینگ در ساختمان ها خاطرنشان می کند: با اتخاذ روش های شهرسازی و ارائه بسته های تشویقی باید فضایی را برای ساختمان ها فراهم کنیم تا پارکینگ واحدهای خود را به عنوان مثال در صورت امکان وجود منفی داشته باشند. طبقات 2 به پایین با سطح اشتغال 100% و با ارتفاع بیشتر می توانیم این مشکلات را نیز حل کنیم. البته مشاوران و کارشناسان به همراه تیم های تخصصی در تلاش هستند تا طرحی قابل قبول برای رفع مشکل پارکینگ در شهر تهران تدوین کنند تا نیاز مردم برطرف شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پروژه احداث پارکینگ های عمومی و طبقاتی در تهران ناتمام مانده است، افزود: وضعیت مالی شهر به گونه ای است که پروژه هایی با اولویت بالاتر در شهر را در دستور کار قرار داده ایم و باید منابع موجود را صرف کنیم. اما از طرفی فکر می کنیم اگر به سرمایه گذاری بخش خصوصی و سود عادلانه نگاه کنیم، به جای اینکه شهرداری در هر محله و نقطه ای پارکینگ ماشین بسازد، بخش خصوصی می تواند کمک کند، اما شهرداری چقدر می تواند پارکینگ بسازد. بسیاری و چه اتفاقی برای بقیه شهر می افتد؟

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران درباره پارک حاشیه ای نیز گفت: در این طرح پارک حاشیه ای ساماندهی می شود و دیگر اینطور نیست که فضای پارک در تصرف مغازه ها و ادارات باشد و مابقی محروم شود. تجربه قبلی و اصلاح نقاط ضعف نیز از پارکبانان استفاده کرده تا امکان استفاده بهینه از پارک حاشیه ای فراهم شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پارکبانان به سطح شهر بازمی گردند؟ اما موضوع اصلی ساماندهی پارک حاشیه شهر است و در این طرحی که آماده خواهیم کرد، همه جوانب به صورت جزئی و دقیق و با همکاری دو معاونت حمل و نقل و شهرسازی در نظر داریم خلأهای موجود را پر کنیم.

تشکری هاشمی در پایان تاکید کرد: امیدواریم تا قبل از پایان سال طرح مذکور آماده شود و بتوانیم پارکینگ تهران را ساماندهی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید