مقابله با استرس مادر پس از تصادف برای کودک – خبر زنده

مقابله با استرس مادر پس از تصادف برای کودک

 – خبر زنده

انجمن 24 نمی توانستم ادامه دهم. همسرم بلافاصله نوزاد را در آغوش گرفت و از محیط بیرون کشید تا کمی آرام شود. همه چیز در یک لحظه اتفاق افتاد، یکی از بچه ها با لگد به سینه پسر 3 ساله ام زد و او از پله ها به پایین پرت شد. از گفتن یاحسین شوکه شدم اما خیلی به من ضربه زد. نبضم آنقدر بالا بود که به سختی نفس می کشیدم. چند نفر به سمت من دویدند تا مرا شوکه کنند. حال پسرم خوب بود و به جز چند کبودی مشکلی نداشت اما او را نزد دکتر بردیم تا از سلامت نوزاد مطمئن شویم. امشب تا صبح روی سرش نشستم. فردا و پس فردا تمام حواسم به او بود تا مشکلی در سرم ایجاد نشود. وسواس های مادرانه و اضطراب بی پایان! انگار حال بدم تموم نشده بود…

“مدیریت استرس”. شاید بارها و بارها این واژه را شنیده باشید، اما نمی دانید چگونه از آن در زندگی روزمره استفاده کنید، بنابراین اگر از آن دسته مادرانی هستید که همیشه بی خیال هستند، در هر حادثه کوچک و بزرگ و حتی عواقبی به راحتی گم می شوند. برای مدت طولانی یا فکر می کنید دوباره این اتفاق را تکرار می کنید، حتما این گزارش را بخوانید. سمیرا طاووسی کارشناس ارشد روانشناسی و مشاوره نیز ما را همراهی می کند تا بهترین راه های مقابله با چنین مواقعی را بیاموزیم.

اعتماد؛ کلید صلح

خداوند در آیه 11 سوره راد می فرماید: «ما برای انسان اولیایی قرار دادیم تا او را از بلاهای قبل و بعد از او حفظ کنند. «بعد از تصادف و در شرایطی که دست ما چیزی نیست، چیزی جز امید به رحمت خدا نمی تواند دل ما را آرام کند، پس وقتی حادثه ای برای فرزندتان رخ می دهد، تمام اقدامات لازم را انجام دهید، اعتماد کنید» می توانید همه چیز را داشته باشید و به خدا اعتماد کنید. سمیرا طاووسی روانشناس می گوید در این شرایط خاص ممکن است کمی بلرزید، اما به یاد داشته باشید که اگر نمی خواهد برگی از درخت بیفتد. چالش ها و توانایی آرامش در واقع وقتی به قدرتی متعالی ایمان داشته باشیم و باور داشته باشیم که همه چیز دست ما نیست و خدا تعیین کننده است به آرامشی دست خواهیم یافت پس چقدر خوب است که توکل کنیم و از او کمک بخواهیم ؛ «آنگاه آرام می‌شویم و می‌توانیم منطقی‌تر و صحیح‌تر با مشکلات برخورد کنیم».

نگاتیو بافی ممنوع است

هنگامی که فرزندتان تصادف می کند، ممکن است با جریانی از افکار منفی مواجه شوید و نتوانید به طور منطقی درباره عواقب حادثه فکر کنید، اما مطمئناً این افکار چیزی جز آشفتگی عاطفی به دنبال ندارد، بنابراین وقتی از سلامت کودک مطمئن هستید. با جسارت افکار منفی را رد کنید و منتظر عواقب بعدی حادثه نباشید. مثبت فکر کنید، کمدی ببینید، با صدای بلند بخندید، با بچه ها بازی کنید و خلاصه از هر ترفندی برای رهایی از افکار منفی استفاده کنید تا هر چه زودتر خاطره این اتفاق از ذهنتان پاک شود. سمیرا طاووسی پیش بینی های نادرست و اغراق آمیز را افکاری کاملا سمی می داند و بر رهایی از این افکار تاکید زیادی دارد. «آغاز افکار در ذهن دست ما نیست، بلکه افتادن در دام افکار و غرق شدن در آن دست خود ماست. نمی گوییم ذهن خود را منحرف کنید، زیرا تا زمانی که مشکل در ذهن ما حل نشود، همچنان به ذهن ما حمله می کند، بنابراین در چنین مواقعی باید افکار منفی را تحریک کنیم تا بتوانیم به طور کامل از فکر حادثه خلاص شویم. به عنوان مثال، اجازه دهید به گذشته برگردیم و حادثه کنونی را با حوادث مشابه قبلی مقایسه کنیم. قطعاً چنین اتفاقاتی برای ما و دیگران و قبلاً نیز رخ داده است و اغلب مشکلات جدی برای کودک ایجاد نمی‌کند، بنابراین اکنون که حال فرزندمان خوب است باید به فکر چنین موارد مثبتی باشیم تا ارزش افکار منفی را از دست بدهیم.

  حداقل و حداکثر تعداد شناسه کار در سال جاری را اعلام کنید

خودت را سرزنش نکن

«این اشتباه است که مادر فکر کند خدای فرزندش است و می تواند جلوی همه چیز را بگیرد. مادر نباید بعد از تصادف مدام خود را سرزنش کند و احساس بی کفایتی کند. «این نوع تفکر عواقبی جز نگرانی دائمی برای مادر ندارد و در واقع کیفیت مادری را بدتر می کند. به گفته این کارشناس، به جای اینکه مادری ضعیف و مقصر رفتار کنید، پس از تصادف مراقب باشید که اعتماد به نفس خود را حفظ کنید. به یاد داشته باشید که شما به عنوان یک مادر همیشه مراقب فرزند خود بوده اید و تصادف نمی تواند دلیل بی کفایتی شما باشد. بسیاری از امور خارج از اختیار ماست و وقوع آنها به تقدیر الهی است، پس این سوال را فراموش نکنید و به جای دلسردی و ناامیدی، به عنوان یک مادر آینده، علل حادثه را با دقت مطالعه کنید تا از آن درس بگیرید و از چنین مواردی اجتناب کنید. حوادث. تا آنجا که ممکن است.


بیشتر بخوانید: تباهی کودکان با رنج فرزند مادر


با آواز خواندن از اضطراب دوری کنید

از قدرت ذکر غافل نشوید، همانطور که می خوانیم جز در یاد خدا آرامش دل ها (با یاد خدا دل ها آرام می گیرد)، برای رسیدن به آرامش از ذکر کمک بگیرید. بسیاری از ما با خاطرات آرامش بخش مانند صلوات، الله اکبر، لا اله الا الله، لاهول و لا کوی البلا علی العظیم آشنا هستیم و می دانیم که هر کدام از این ذکرها چقدر می توانند برای ما آرامش داشته باشند، اما علاوه بر آن ، بزرگان دین سلام، ذکر، زیرا به خدا و عنایات حافظ (فقط خدا ما را بس است و او شفیع و نیکوکار است)، ذکر یونسیه: من از ستمکاران بودم. به ذکر استغفرار، تلاوت آیت الکرسی و سوره حمد توصیه می کنند. پس هرگاه اضطراب از سرت پاک نشد، وضو بگیر، فرشت را پهن کن و با خدای خود خلوت کن. با دعا، آیات قرآن و ذکر مداوم می توانید استرس و افکار منفی را از خود دور کنید. مطمئن باشید نه تنها ذهنتان پاک می شود، بلکه به تدریج قلبتان آرام می گیرد، زیرا همه این موارد ایمان شما را به خدا بیشتر تقویت می کند و به شما این احساس را می دهد که تنها نیستید.

  آتش سوزی در یک ساختمان 5 طبقه در جنت آباد

درد داشته باش

اگر بعد از تصادف احساس کردید که هنوز نفرت دارید و تمام حرف ها در دلتان مانده است، از کسانی که به آنها اعتماد دارید کمک بگیرید. این وضعیت ممکن است برای هرکسی پیش بیاید، پس شماره نزدیکترین دوست خود را بگیرید و برای او متاسف شوید و اجازه دهید او به شما آرامش دهد. این قطعا بار غم شما را کم می کند. نگران نباشید حتی خداوند هم در قرآن موضوع تسلیت را بیان کرده است. مثلاً وقتی لوط از فساد و نافرمانی قومش ناراحت و بسیار ناراحت شد، خداوند فرشتگانی را فرستاد تا نزد او بیایند و لوط را دلداری دهند. اما از یک روانشناس بشنوید؛ “پیشنهاد ما این است که به دوستان خود سر بزنید. گاهی اوقات دوستانتان در این جلسات به شما توصیه های خوبی می کنند و نقش مهمی در تسکین احساسات شما دارند. برای برخی افراد چنین جلساتی مهمترین راه رسیدن به آرامش است، پس اگر می دانید که اینگونه آرام می شوید، خودتان را محدود نکنید و برای خود وقت بگذارید، زیرا شما به عنوان یک مادر و همسر ستون فقرات خانواده هستید. و «اگر شرایط روحی شما مختل شود، سلامت روانی خانواده شما نیز مختل می شود، پس به خود احترام بگذارید و با جلسات و درد و دل، آرامش را به خود و خانواده خود بازگردانید.

با یادگیری از افکار منفی دوری کنید

وقتی می گوییم در چنین شرایطی بیاموزیم، منظورمان این نیست که گوشی هایمان را برداریم و در اینترنت به دنبال اتفاقاتی شبیه به اتفاقاتی که برای فرزندمان افتاده است، بگردیم و به دنبال احتمالات و عواقب بعدی تصادف باشیم؛ بلکه به دنبال آن باشیم. وقتی پزشک به ما اطمینان می دهد که فرزندمان سالم است، درس می خواند، اما نه در صورت تصادف، نه تنها حالمان را بهتر نمی کند، بلکه چیزهایی را جلوی ما می گذارد که استرس ما را افزایش می دهد. در واقع مطالعه به معنای خواندن کتاب هایی است که دوست داریم و به ما آرامش می دهد. حتی اگر کتابی در دست ندارید، اکنون آنلاین شوید و با یک جستجوی ساده کتاب مورد علاقه خود را دانلود کنید. سمیرا طاووسی توصیه می کند: «کتاب های مختلف بخوانید. یک رمان، یک داستان عاشقانه و هر چیزی که می تواند شما را از فضایی که در آن هستید جدا کند و به دنیای دیگری ببرد. در بسیاری از موارد متوجه می‌شویم که مادران، به‌ویژه آنهایی که فرزند خردسال دارند، فقط تعدادی کتاب، یعنی کتاب‌هایی برای والدین و والدین می‌خوانند، در حالی که مادر نباید فقط این نوع کتاب‌ها را بخواند. مادر به کتاب‌های دیگری نیاز دارد و نباید تماماً خود را وقف فرزندش کند. زیرا منجر به چیزی جز فرسودگی و خستگی ذهنی نمی شود.»

  افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان خلاف قانون است - خبر زنده

برو بیرون از خانه

حالا که حال فرزندتان خوب است و همه چیز خوب است، به جای اینکه در خانه بنشینید و با مرور اتفاقات روز، اوقات خود و دیگران را تلخ کنید، خانه را ترک کنید. یک پیاده روی ساده، قدم زدن در پارک، خرید یا مهمانی مهم نیست. کافی است بدانید چه چیزی در این لحظه حال شما را بهتر می کند. حتی می توانید یک پیک نیک ترتیب دهید و با خانواده خود بیرون بروید. برای اطمینان بیشتر پس از حادثه ای که پشت سر گذاشتید، از والدین خود بخواهید که شما را همراهی کنند، حضور آنها قطعا حس آرامش شما را تقویت می کند. مطمئن باشید بعد از این همه تنش و استرس، وقتی هوای تازه وارد سرتان شود، ذهنتان آرام می شود. «ما همیشه به مادران توصیه می کنیم که فهرستی از نیکوکاران خود داشته باشند تا در مواقع سختی به سراغ آنها بروید. خیلی چیزها از طریق گردشگری، گوش دادن زیاد به موسیقی و … در حال بهبود هستند، بنابراین بهتر است “مادرها باید از همین الان شروع به کار کنند و به این فکر کنند که چه چیزی می تواند وضعیت آنها را در طول یک بحران بهبود بخشد، سپس می توانند وضعیت روحی و عاطفی خود را در شرایط بحرانی مدیریت کنند. بهترین راه ممکن در لحظات استرس و ناراحتی.”

دیدگاهتان را بنویسید