مراقب رفتارهای احساسی در حراج جمعه باشید

منصور نیک گفتار، مدرس دانشگاه و روانشناس اجتماعی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، تحلیل رفتار مردم در حراج جمعه سیاه و علت فاصله حراج در ایران و اهمیت واقعی آن را تشریح کرد.

جمعه سیاه چیست و اولین بار در کجا ظاهر شد؟
«جمعه سیاه آخرین جمعه ماه نوامبر و آغاز خرید کریسمس است که برای اولین بار پا به آمریکای شمالی گذاشت و مانند بسیاری از رویدادهای کلیدی در ایالات متحده، به تدریج کشورهای دیگر را تحت تأثیر قرار داد و یک گونه در هر یک از آنها تخلیه شد. کشور.

این روانشناس اجتماعی گفت: جمعه سیاه در آمریکا به قدری محبوب است که مغازه ها ساعت 4 صبح باز می شوند، نیمه های شب مردم در حیاط خانه صف می کشند و حتی گاهی جمعیت به مغازه ها هجوم می آورند.

وی ادامه داد: مردم در روز بلک فرایدی کالاهای مورد نیاز خود را تا 80 درصد زیر قیمت اصلی خریداری می کنند که باعث خالی شدن مغازه ها اما با سود کمتر می شود و آنچه باعث جذابیت و محبوبیت بلک فرایدی در کشورهای غربی می شود، تخفیف واقعی و حراج های منصفانه.”
است.

نمونه بلک فرایدی در کشور ما چیست و چرا حراج های ما معنای واقعی ندارد؟
نیک گفتار گفت: نسخه داخلی بلک فرایدی سال هاست در ایران مورد استفاده قرار می گیرد اما مشاهدات در محل نشان می دهد که حراج ها جعلی است، تخفیف تقلبی است و تحویل کالاهای به اصطلاح بی کیفیت به دست سپرده شده است. از فروشندگان

این روانشناس اجتماعی افزود: از سوی دیگر چند هفته مانده به عید نوروز تقریباً مصداق بلک فرایدی در کشورمان است چرا که خریدهای نوروزی در این زمان آغاز می شود اما با این تفاوت که کالا با بالاترین قیمت به دست مصرف کننده می رسد. و پایین ترین کیفیت.»

وی گفت: یکی از معضلاتی که به ویژه در سال های اخیر در کشور ما حراج را محروم کرده است، تقویت روحیه فردگرایی در جامعه و احساس ناامنی اجتماعی است.

نیک گفتار گفت: این امر باعث شده است که افراد در اقشار مختلف بیش از حد بر روی خود تمرکز کنند و تلاش کنند تا هر چه بیشتر سود ببرند، هر چه زودتر به موفقیت های مادی برسند و در راس اقتصاد قرار گیرند.

آیا الگوی رفتار مردم در جمعه سیاه تغییر می کند؟
این روانشناس اجتماعی گفت: رفتار مصرف کننده قطعا تحت تاثیر عوامل زیادی است. رفتار مصرف کننده به تمایل آنها به خرید اشاره دارد که نه تنها به صورت فردی انجام می شود، بلکه می تواند تحت تأثیر افکار و خواسته های گروه نیز قرار گیرد. بلک فردی نمونه ای از خرید گروهی و فوری است.

او گفت: «عملکرد ما وقتی به تنهایی خرید می کنیم با زمانی که با دوستان یا خانواده خرید می کنیم متفاوت است. با مطالعه رفتار مصرف کننده می توان به خلاصه ای دقیق از بازارهای هدف دست یافت و روندهای آتی بازار را پیش بینی کرد. علاوه بر این، ایجاد اعتماد یکی از مولفه های کلیدی یک کسب و کار موفق است. در بازارهای ایران به خصوص در سال های اخیر چیزی پیدا نمی شود.

نیک گفتار گفت: رفتار ما در گروه مورفولوژی متفاوتی دارد. یعنی وقتی در جمع هستیم رفتارهای خارج از هماهنگی با دیگران را تقلید می کنیم و ترجیح می دهیم در جمع باشیم.

این روانشناس اجتماعی گفت: برخی از پیامدهای همنوایی گروهی می تواند آسیب زا باشد. به عنوان مثال، زمانی که به صورت گروهی خرید می کنیم، انتخاب دیگران می تواند بر خرید ما تأثیر بگذارد و محصولی را ارائه دهد که به آن نیازی نداریم، پس از خرید آن بعدا پشیمان خواهیم شد.

وی گفت: در نمونه های خانگی و اصیل بلک فرای، می توان رعایت گروه را مشاهده کرد، به طوری که شاهد بروز رفتارهای لحظه ای، فراتر از اراده، کنترل و آگاهی فرد متاثر از انتخاب های دیگران هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید