فناوری و سرعت یادگیری آن، مرزهای سنتی فرهنگ را جابجا کرده است

به گزارش جمعه شب خبرنگار فرهنگی ایرنا، اسماعیلی جمعه شب در مراسم اختتامیه پنجمین دوره جایزه بازی های جدی که در پردیس دانشگاه تهران برگزار شد، طی سخنانی به نقل از معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در او گفت: در دهه 1960 و 1970، “در آخرین نظرسنجی که داشتیم، تعداد مراجعه کنندگان به مطبوعات به طرز چشمگیری تغییر کرد.” البته امروزه مطبوعات همچنان بر تولید محتوا در فضای مجازی تاثیرگذار هستند اما این تاثیر به فضای مجازی نیز منتقل می شود.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم یکی از مهم ترین موضوعات ما توجه جدی به اقتصاد فرهنگ و صنایع خلاق فرهنگی است، گفت: در این راستا باید توجه جدی به اقتصاد فرهنگ و صنعت داشته باشیم. در ایران 32 میلیون بازیکن بازی رایانه ای داریم که به طور میانگین در هفته 93 دقیقه بازی می کنند. میانگین سنی بازیکنان بالای 22 سال است و افراد زیادی اوقات فراغت خود را با این بازی ها می گذرانند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جایزه بازی های جدی عنوان و مضمون مهم و جذابی دارد، تصریح کرد: تاثیرات این رویداد مربوط به حوزه هایی بود که در آن به آموزش و فرهنگ سازی نیاز داریم. این آموزش را می توان از طریق بازی های جدی انجام داد.
وی گفت: پیام های فرهنگی بسیاری را می توان از طریق بازی های رایانه ای منتقل کرد و در قالب این بازی ها می توان موضوعاتی مانند حقوق شهروندی، حل معضلات اجتماعی، ایجاد هویت ملی و ارتقای انسجام اجتماعی در جامعه را پیگیری کرد.

وی بازی های رایانه ای را یک مشکل فرامرزی خواند و گفت: اقتصاد فرهنگ و هنر و صنایع خلاق فرهنگی فراتر از مرزهای جغرافیای سیاسی است. ما از نظر قدرت نظامی و سیاسی خیلی جاها حضور داریم و این باید شامل حضور فرهنگی هم باشد.

پنجمین دوره جایزه Serious Games در روزهای پنجشنبه و جمعه 13 و 14 آذرماه برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید