فروش آنلاین حیوانات وحشی با اسنپ

همشهری: اگرچه بازاریابی برای خرید و فروش حیات وحش غیرقانونی است اما هم در فضای مجازی و هم حضوری انجام می شود. فراکسیون محیط زیست در مجلس مدت هاست که به دنبال لایحه حفاظت از حیات وحش برای جلوگیری از قاچاق حیوانات است.
به گفته سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس، خرید و فروش حیات وحش در ایران به بازاری جذاب برای برخی سودجویان تبدیل شده است. به حدی که حومه ای مانند تهران را به بازاری باثبات برای این تجارت و ابزار درآمدزایی تبدیل کرده است.
گردش مالی در بازار حیات وحش بسیار بالاست. به گفته علیرضا ساجدین، رئیس مرکز فوریت های سایبری یگان حفاظت محیط زیست، قاچاق حیات وحش پس از مواد مخدر دومین بازار پردرآمد است. وی با اشاره به اینکه قیمت ها در این بازار ثابت نیست، می گوید: هرکس هر قیمتی را روی حیات وحش می گذارد و بسته به مشتری که پیدا می کند، می فروشد. قیمت یک پرنده شکاری بین 2 تا 10 میلیون تن است و اعلام قیمت می تواند مجرم جدیدی را برای این تخلف جذب کند. علیرضا ساجدین در گفت وگو با همشهری گفت: بیشترین فروش حیوانات وحشی در فضای مجازی صورت می گیرد. در خصوص سایت های داخلی مانند دیوار و شیپور، همکاری دوجانبه خوبی داشته ایم، اما بیشتر تخلفات از پلتفرم های اینستاگرام و تلگرام است که در ایران سرور ندارند.
بر اساس تفاهم نامه سازمان حفاظت محیط زیست با پلیس فتا در سال 1398، اتفاقات مثبتی برای نظارت بر قاچاق حیات وحش رخ داده است، اما به گفته این مقام مسئول در این سازمان، متخلفان نیز توسط پیروان به اشد مجازات محکوم شده اند. محل سکونت، شماره حساب، شماره تلفن و … می فهمد، زیرا دامنه فعالیت این جنایت بسیار زیاد است. وی معتقد است: مردم باید از هزینه جریمه خرید و فروش حیات وحش آگاه باشند و بدانند چه آسیبی به تنوع زیستی وارد می کند. از بین رفتن تمامی پرندگان شکاری به عنوان رأس هرم این گونه ها آسیب زیادی به حیات وحش و اکوسیستم وارد می کند.
بر اساس قانون شکار و تله و قانون رسیدگی به امور کیفری که در سال جاری توسط دادسرا تصویب شد، فروش و تبلیغات حیات وحش غیرقانونی بوده و علاوه بر جزای نقدی، مجازات حبس نیز در نظر گرفته شده است. کارمندان اداره حفاظت محیط زیست بر این باورند که شکل و کمیت تقاضا تعیین کننده نوع حیوان و قیمت عرضه است. به گفته علیرضا ساجدین، رئیس مرکز فوریت های امداد سایبری یگان حفاظت محیط زیست در برابر قاچاق حیات وحش، قاچاقچیان به دنبال هر حیوانی هستند که تصور کنید مشتری داشته باشید. از گونه های پستانداران گرفته تا گربه های بزرگ. افراد ثروتمند نیز به دنبال شیر، پلنگ و ببر هستند تا در باغ های شخصی خود در حاشیه تهران داشته باشند. وی گفت: متأسفانه این رویه در حال گسترش است و هیچ گونه همکاری در این زمینه در دستگاه های دولتی به ویژه صداوسیما و حتی افراد مشهور وجود ندارد. استفاده از حیات وحش در سریال های تلویزیونی خرید و فروش حیوانات را در همه سطوح تشویق می کند. مرد ثروتمند یک شیر و یک پلنگ می خرد و طبقه متوسط ​​یک سنجاب. علاوه بر پستانداران بزرگ، خریداران خزندگانی مانند پیتون و ایگوانا و جوندگانی مانند سنجاب نیز وجود دارند و از سوی دیگر این حیوانات از طریق پست به اقصی نقاط کشور ارسال می شوند. رئیس مرکز فوریت های سایبری یگان حفاظت محیط زیست گفت: قاچاقچیان توله سگ ها را در هر نقطه از کشور با بسته پستی شبانه با اتوبوس یا پست به مشتری تحویل می دهند. برای بررسی مرسولات پستی با خدمات پستی و شرکت های حمل و نقل مکاتباتی داشته ایم اما هنوز به نتیجه ای نرسیده ایم. اکثر حامل ها پرندگان شکاری را به راحتی مانند عقاب حمل می کنند و به دست مشتری می رسانند.

باغ وحش های اجباری
جدا از مرزهای جنوبی برای قاچاق پرندگان شکاری به دلیل حضور مشتریان در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، اصلی ترین کریدور قاچاق حیات وحش مرزهای پاکستان و افغانستان در استان های سیستان و بلوچستان و خروجی آن از مرزها است. کردستان ورود حیوانات وحشی از مبادی رسمی گمرک تنها با مجوزهای رسمی سازمان حفاظت محیط زیست امکان پذیر است که این آخری سرنوشت همان گورخرهایی است که یکی در گمرک و دیگری در باغ وحش صفادشت تلف شدند.
اما به گفته این مقام مسئول، باغ وحش ها یکی از نقاط آغازین فروش حیات وحش به قشر ثروتمند کشور هستند. وی گفت: یکی از مشکلات اصلی ما باغ وحش ها هستند. این مراکز از فروش بلیت 40 تا 50 هزار تنی که هزینه نگهداری روزانه حیوانات اعم از غذا، واکسن و … را پوشش می دهد چقدر می توانند درآمد داشته باشند؟ برخی از این باغ وحش ها هر گربه را مانند شیر به افراد ثروتمند 100 تا 150 میلیون تومان می فروشند و توله سگ ها را می کشند.
او معتقد است بسیاری از باغ وحش ها حداقل یک تخلف در پرونده خود دارند. بسیاری از اختلالات آنها مشاهده نمی شود و بارداری گونه آنها به سازمان حفاظت محیط زیست گزارش نمی شود.
پلت فرم قاچاق حیات وحش گسترده است و در حالی که مشتریانی برای خرید وجود دارد، تامین کنندگانی نیز برای عرضه وجود خواهند داشت. علیرضا ساجدین در گفت وگو با همشهری از شهروندان خواست تخلفات خود را در این زمینه با گزارش به یگان حفاظت محیط زیست و گزارش به صفحات مجازی خرید و فروش حیوانات وحشی گزارش دهند. به گفته وی، مردم به ویژه رانندگان تاکسی اینترنتی باید بدانند که حمل و نقل حیوانات وحشی می تواند عواقب قانونی برای آنها داشته باشد چرا که جرم قاچاق حیوانات وحشی مانند قاچاق مواد مخدر است.

بازاریابی حیات وحش در پت شاپ
بازار آنلاین حیات وحش پیچیده و گسترده است و با مسدود شدن یا پایان یافتن یک صفحه اینستاگرام، چندین صفحه دیگر راه اندازی می شود. بازارهای داخلی نیز به مراکزی برای تجارت قاچاق حیات وحش تبدیل شده اند. کافی است سری به بازار خلیج فارس در بزرگراه آزادگان تهران بزنید تا با کمی پرس و جو به فروشنده واقعی شیر و ببر برسید.
رئیس مرکز فوریت های سایبری یگان حفاظت محیط زیست می گوید: با شهرداری تهران برای جمع آوری این مرکز توافقی صورت نگرفته است زیرا غرفه داران اقدام به فروش پرندگان زینتی می کنند که فروش آنها منع قانونی ندارد. وی گفت: نیروهای سازمان حفاظت محیط زیست گاهی به محل حمله کرده و با افرادی که به دنبال درگیری بودند مواجه می شوند. در آنجا ممکن است با غرفه های خالی مواجه شوید که ظاهراً چیزی برای فروش ندارند. اما در عمل، سفارش قاچاق حیات وحش از آنجا شروع می شود. شما عکس را نشان می دهید و کالا را هر کجا که بخواهید دریافت می کنید.
علاوه بر بازار خلیج، بازاریابی حیات وحش به فروشگاه های حیوانات خانگی نیز گسترش یافته است. علیرضا ساجدین می‌گوید: «در سال‌های اخیر حیوانات خانگی زیر نظر اتحادیه فروشندگان طیور تولید شده‌اند، اما این صنف کنترلی بر تردد حیات‌وحشی که در آنجا انجام می‌شود، ندارد.» مشاهدات ما نشان می‌دهد که برخی از این حیوانات خانگی که همین گونه هستند. صفحه اینستاگرام و دارای مجوز از اتحادیه، به قاچاق حیات وحش و جذب مشتری نیز می پردازند.

دیدگاهتان را بنویسید