طرح ازدواج برای شیعیان خارجی آسیب شناسی است – خبر زنده

طرح ازدواج برای شیعیان خارجی آسیب شناسی است

 – خبر زنده

انجمن 24، اخیراً به نقل از امیرحسین بانکی پور، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفته شده است که به دلیل کمبود پسر مجرد در کشور، دختران مجرد باید با مسلمانان و شیعیان علاقه مند به ایران ازدواج کنند. به این ترتیب نه تنها توسعه فرهنگی صورت می گیرد و روابط بین الملل تقویت می شود، بلکه این نسبیت آشفته در کشور از بین می رود.

او نه تنها با واکنش شدید جامعه به ویژه زنان مواجه شد، بلکه یک روز پس از انتشار این سخنرانی، نمایندگان مجلس در واکنش به اظهارات وی، در مقابل بانکی پور اعتراض کردند و از او خواستند درباره آنچه گفته است توضیح دهد.

مجموعه این واکنش ها بانکی پور را به عذرخواهی برانگیخت. وی توضیح داد که این مطالب تنها در فضای دانشگاهی ارائه شده و البته آنچه منتشر شده سخنرانی پراکنده وی بوده است.

سخنان بانکی پور از زنان محافظت یا توهین می کند

وی گفت: بر اساس سرشماری سال 95، یک میلیون و 400 هزار دختر مجرد بالای 30 سال و 700 هزار زن داریم که در مجموع 2 میلیون و 100 هزار زن شوهر خود را از دست داده یا طلاق داده اند. اگر بخواهند با پسرهای 4 و 5 سال بزرگتر از خود ازدواج کنند، رسم است که با دو سوم این زنان ازدواج نکنند. «در این جلسه بر ازدواج همسالان تاکید کردم و اینکه مزاحم نشویم، متفکرانی که در کشور ما زندگی می کنند و با فرهنگ و اعتقادات ما همسو هستند و به انقلاب ما علاقه دارند و با یک زن ایرانی ازدواج می کنند.

علیرغم توضیحات بانکی پور درباره این سخنان، منتقدان می گویند این سخنان با هدف پاکسازی چهره فقر و تسهیل ازدواج برای جوانان است. از سوی دیگر، چنین نسخه‌هایی حتی در حدی که برای زنان مجرد بالای 30 سال که تمایلی به ازدواج یا ازدواج با افراد با خصوصیات بانکی‌پور ندارند، توهین به زنان محسوب می‌شود. ضمن اینکه در جامعه جهانی هرکسی به هر شکلی و در هر کجای دنیا اجازه دارد با هرکسی که می خواهد ازدواج کند، بنابراین دیکته کردن به زنان ایرانی برای ازدواج با افرادی با ویژگی های خاص توهین آمیز است.

  اعلام آخرین محدودیت های سفر در کرونیان از کشورهای همسایه به ایران

از سوی دیگر این که مجلسی که باید محل رسیدگی به مردم و وضع قوانین و نظارت لازم برای بهبود زندگی مردم باشد، اکنون بستری برای مصون ماندن برخی نمایندگان از تعدد زوجات، ازدواج کودکان، سنگ فرش شده است، بسیار تحریک کننده است. در راه ناتوانی بیشتر، ترویج زایمان. امثال بانکی پور تحت هیچ شرایطی و بدون ایجاد زیرساخت های لازم و این روزها غمگینانه برای مجرد ماندن دختران گریه می کنند که انگار زندگی برای دختران مجرد بالای 30 سال تمام شده است و تنها معنا و کارکرد زندگی یک زن در ازدواج خلاصه می شود. . .

شاید بهتر باشد به جای پایان دادن به موضوع دختران مجرد، برخی مسائل را در حوزه زنان مطرح کند تا جایگاه زوجین در زندگی خانوادگی حفظ و برابر شود.

نگاهی منظم به ازدواج و تولید مثل در میان کارکنان

احمد بخارایی جامعه شناس می گوید که جمع آوری آنچه مردم انجام می دهند و نیاز ندارند از زندگی مردم اغلب در کشور ما توسط افرادی مشاهده می شود که در چارچوب ایدئولوژیک می اندیشند. دیکته کردن اصول زندگی مردم به این شکل، یک روز برای ازدواج با دختران بالای 30 سال، یک روز برای بچه دار شدن و روی آوردن به خانواده های ایرانی و روز دیگر برای آنچه باید و نباید در رفتار و سبک زندگی مردم انجام داد.

وی ادامه می دهد: گفتن زبان قضاوت و ترکیب با جامعه حاصل تفکر ایدئولوژیک است. این حقوق و از حالت غلیظ به رقیق در جامعه ما وجود ندارد، گفتار بانکی پور می تواند شکل رقیق این تصمیمات باشد. شکل متمرکز این نوع رویارویی می تواند ایجاد اختیارات نظارتی مانند گشت پلیس و دستور سلبریتی ها و حتی درگیری های خشونت آمیز در راستای دستورات سلبریتی ها باشد.


بیشتر بخوانید: سایت های همسان یا شرکت های مالی؟


این جامعه شناس تاکید می کند: برخی از مسئولان بر اساس همین نگاه عقیدتی و ترکیبی امروز خانواده را مورد توجه قرار داده اند که آزمون آن ازدواج و تولید مثل است. سیاست های تشویقی برای زایمان مانند وام، ازدواج و غیره وجود دارد. در عین حال، نگاه آنها به بازتولید هم نحوی و هم مکانیکی است.

  افزایش 30 درصدی تردد در اسفند / بازداشت بازداشت شدگان سوریه تا پایان نوروز در روز چهارشنبه - خبر زنده

به گفته بخارا، رویکرد مکانیکی یک دیدگاه اقتدارگرایانه از بالا به پایین است که در آن فقط ارقام در نظر گرفته می شود. فرض اشتباه این افراد این است که مردم منتظرند تا شخصی به آنها دستور دهد وارد مقوله پیچیده ازدواج شوند. این مقدمات نیز رویکردی مکانیکی دارد و بحث فتوا، مرید و امثال آن را برای رسیدن به هدف خود که در اینجا تشکیل خانواده و افزایش جمعیت است، می داند. یعنی از نظر مکانیکی دو نفر خطبه عقد را می خوانند و بعد به صورت مکانیکی تکثیر می کنند و بعد خانواده باید رشد کند.

خمیر ازدواج ثواب و عقاب نیست

بخارا می گوید: این نگاهی است به قرون وسطی و گذشته که خریدنی نیست و حاصل ذهنی ناسالم است; بنابراین هرکسی که در مورد ازدواج با دختران بالای 30 سال چنین می گوید قطعا اشتباه می کند. دوم اینکه آیا دختران مجرد بالای 30 سال نمی توانند پیچیدگی های زندگی آینده خود را ببینند؟ اینکه اینقدر ناتوان باشند که مشکل روحی داشته باشند و ازدواج کنند یا نه خیلی فرقی نمی کند.

وی می افزاید: از سوی دیگر چون آزمون ازدواج معرفت، عشق و علاقه است. ازدواج با افراد ملیت دیگر رایج است. پس خمیر عروسی ثواب و عقاب نیست. ازدواج نیازی به گفتن یا نصیحت ندارد.

این جامعه شناس با بیان اینکه نگاه ارگانیک برعکس دیدگاه مکانیکی است، توضیح می دهد: در این رویکرد همان گونه که اعضای بدن در عین اینکه کارکردهای متفاوتی دارند، همگی یک واحد را تشکیل می دهند، خانواده نیز یک واحد را تشکیل می دهد و هر جفت دارای هویت مستقلی مانند خانواده است. ملیت و غیره در عین حال واحدی هستند که خمیر آن پایه عشق، آگاهی، انتخاب و اراده است. به عبارت دیگر، در رویکرد مکانیکی هر جزء ممکن است عملکردی مجزا از اجزای دیگر داشته باشد، اما در رویکرد ارگانیک مجموعه اجزا با هم ترکیب شده و یک کل را با همان عملکرد تشکیل می‌دهند. پس این گونه صحبت های گذشته بیهوده و بیمارگونه است.

  قیمت اجاره اتاق های نجومی در تهران

وی با بیان اینکه همه چیز در جامعه نسبی است، می گوید: اگر زنی می خواهد وارد یک زندگی سیاه شود، بهتر است ازدواج نکند، زیرا طبق آمار در جامعه ما هر سوم ازدواج به ازدواج ختم می شود. اگر فردی مجبور است وارد یک محیط آسیب زا شود، بهتر است از ابتدا زندگی تنهایی داشته باشد. عقل سلیم بین بد و بدتر انتخاب می کند. مجرد بودن بهتر از طلاق عاطفی و طلاق واقعی است. از طرفی هر موجودی برای آرامش و عشق به جنس مخالف نیاز دارد، بنابراین در یک جامعه سالم ازدواج و اینکه همه بتوانند این روند طبیعی را طی کنند خوب است و تبدیل به پیوندی ارگانیک می شود نه مکانیکی.

صحبت های بانکی پور روی نتیجه متمرکز نیست

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط اجتماعی-اقتصادی چند درصد از جامعه ما می توانند به خارج از کشور بروند، با فردی آشنا شوند و ازدواج کنند؟ وی می گوید: وقتی این سوال پاسخ مناسبی داشته باشد، ذهن خواهان (بانکی پور) آینده نگر و دارای نگاه کارکردگرایانه است، اما این گونه افراد معطوف به نتیجه و هدف نیستند، بلکه به وظیفه ایدئولوژیک توجه دارند. به همین دلیل در عرصه های اجتماعی، اقتصادی و… در را می بندند. مثلاً در عالم سیاست شعارهای غیرقابل اجرا می دهند که از ذهن ایدئولوژیک آنها سرچشمه می گیرد. و روی نتیجه تمرکز نکنید.

این جامعه شناس این سوال را مطرح می کند که قبل از بیان چنین اظهاراتی، این سوال مطرح می شود که آیا مردان شیعه کشورهای دیگر با ازدواج مشکل دارند؟ آیا زنان در جامعه آنها کمتر از مردان هستند؟ آیا آنها هم به زنان ایرانی علاقه دارند؟ چنین افرادی چون به نتیجه فکر نمی کنند به این مسائل فکر نمی کنند. آنها در مورد منشاء صحبت می کنند، که اعتقادات ایدئولوژیک آنها است، نه هدف.

دیدگاهتان را بنویسید