سبزیجات پخته قوی ترند یا خام؟ – خبر زنده

سبزیجات پخته قوی ترند یا خام؟

 – خبر زنده

انجمن 24- واقعیت این است که برخی از سبزیجات پس از پختن، مغذی تر می شوند. در اینجا چند نمونه از این سبزیجات آورده شده است:

مارچوبه

مارچوبه یکی از گیاهانی است که پس از پختن رشد می کند. زیرا در هنگام پخت دیواره های سلولی را از بین می برد و بهتر از ویتامین های A، B9، C و E موجود در مارچوبه جذب می شود.

قارچ

قارچ نیز یکی از سبزیجاتی است که باید قبل از مصرف پخته شود، زیرا این گیاه حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان ارگو است که در هنگام پخت ترشح می شود. آنتی اکسیدان ها به تجزیه رادیکال های آزاد کمک می کنند. رادیکال های آزاد مواد شیمیایی هستند که به سلول های بدن آسیب می رسانند و باعث بیماری و پیری می شوند.

اسفناج

اسفناج یکی از مغذی ترین سبزیجات است. سرشار از آهن، منیزیم، کلسیم و روی است. اسفناج همچنین مواد مغذی را در هنگام پخت راحت تر جذب می کند. مطالعات نشان می دهد که اسفناج سطح اسید فولیک را حفظ می کند و می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.


بیشتر بخوانید: با فواید و مضرات گیاهخواری آشنا شوید


گوجه فرنگی

پختن گوجه فرنگی سطح آنتی اکسیدانی لیکوپن را در این سبزیجات قرمز افزایش می دهد. لیکوپن خطر ابتلا به طیف گسترده ای از بیماری های مزمن از جمله بیماری قلبی و سرطان را کاهش می دهد. از سوی دیگر، پختن گوجه فرنگی باعث کاهش محتوای ویتامین C می شود، اما میزان لیکوپن موجود در آن ظرف 30 دقیقه پس از پخت بیش از 50 درصد افزایش می یابد.

  قرمز شدن بورس و زرد شدن چهره سهامداران تا کی ادامه دارد؟!

هویج

هویج پخته شده حاوی بتاکاروتن بیشتری نسبت به خام است. بتاکاروتن نوعی کاروتنوئید است که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می کند. ویتامین A محلول در چربی همچنین از رشد استخوان، بینایی و سیستم ایمنی حمایت می کند. جالب است بدانید پختن هویج با پوست، قدرت آنتی اکسیدانی آن را بیش از دو برابر می کند.

فلفل

فلفل دلمه ای سبزی غنی از آنتی اکسیدان های تحریک کننده سیستم ایمنی به ویژه کاروتنوئیدها، بتاکاروتن، بتا کریپتوکسانتین و لوتئین است. وقتی این سبزی پخته و حرارت داده می شود، جذب کاروتنوئیدهای موجود در آن توسط بدن را تسهیل می کند.

کلم

و، اما کلمه. گیاهی که وقتی کمی بخارپز شود سالم تر است. کلم آنزیم هایی را غیرفعال می کند که از استفاده بدن از ید مورد نیاز غده تیروئید پس از بخار پز جلوگیری می کند.

سبزیجات پخته قوی ترند یا خام؟

نکاتی که هنگام پختن سبزیجات باید به آنها توجه کرد

وجه مشترک همه سبزیجات این است که دمای بالا، زمان پخت طولانی و مقدار زیاد آب باعث از بین رفتن مواد مغذی در آنها می شود. ویتامین های محلول در آب (ویتامین C و بسیاری از ویتامین های B) مواد مغذی فرار در طول پخت و پز هستند.

توصیه می کنیم از خیساندن سبزیجات در آب خودداری کنید، هنگام پخت از کمترین آب استفاده کنید و برای تهیه آنها از روش های دیگری مانند بخارپز یا کبابی استفاده کنید. این را هم در نظر داشته باشید که اگر سبزی ها بعد از پختن آبی ماندند، آنها را دور نریزید. در سوپ استفاده کنید. مواد مغذی سبزیجات در آب ذخیره می شود.

  واردات مستقیم مشروبات الکلی در مشهد، کوم و شیراز! - خبر زنده

دیدگاهتان را بنویسید