سالگرد واژگونی اتوبوس خبرنگاران؛ سال گرمی بود – خبر زنده

سالگرد واژگونی اتوبوس خبرنگاران؛  سال گرمی بود

 – خبر زنده

11 تیرماه خبرنگاران محیط زیست و تعدادی از عکاسان به دعوت ستاد احیای دریاچه ارومیه و سازمان محیط زیست برای سفری یک روزه به ارومیه سفر کردند و از برخی پروژه ها مانند تونل زاب که در شرایط خطرناک در حال ساخت است بازدید کردند. در بازگشت از ناکده که ترمز اتوبوس به مشکل خورد، مسیرهای فرعی انتخاب شد، اتوبوس خبرنگاران واژگون شد و مهشاد کریمی 25 ساله و ریحانه یاسینی 28 ساله پریدند.

عیسی کلانتری، دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه و رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست، در آن روزهایی که نه تنها رسانه های ایران، بلکه مردم در شوک بودند، گفت، او حتی از یک عذرخواهی ساده امتناع ورزید و نحوه نشستنش این بود. سوژه شبکه های اجتماعی و حتی تبدیل به یک برنامه تلویزیونی شد و واکنش ها و انتقادات زیادی را به دنبال داشت. بعد از مدت ها وقتی دوباره نظر کلانتری در این مورد پرسیده شد، گفت: «چه توهینی؟ فکر می کنم این مزخرفات را سردبیران برخی از این خبرگزاری ها گفته اند!


بیشتر بخوانید: از پلاسکو تا کلانشهر / پرونده های بی پایان ادامه دارد + جدول


پس از واژگونی اتوبوس، خبرنگاران به بررسی علت سقوط پرداختند. در اولین روزهای پس از حادثه، نهم تیرماه، پلیس علت واژگونی اتوبوس را «بی توجهی و بی توجهی کارکنان به هماهنگی سفر به دلیل نبود وسیله نقلیه مناسب» اعلام کرد. گلام حسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه نیز با اعلام نظر کارشناسی قوه قضائیه درباره حادثه 22 تیر گفت: 50 درصد تقصیر متوجه عوامل و مسئولان مختلف است.

دو ماه بعد، در شهریور 1400، پرتو برهان پور، وکیل اولیای دم به ایسنا گفت که بر اساس تصمیم هیات سه نفره «کارشناسان وزارت دادگستری در حوزه تصادفات» در 5 شهریور ماه نظر کارشناسی صادر شد. و وسایل نقلیه موتوری زمینی.» راننده 100 درصد مقصر واژگونی اتوبوس خبرنگاران بود و ما به این نظریه اعتراض کردیم.

  اظهارات بی سابقه کالیباف: ما افراد را دسته بندی کردیم

وی همچنین در آذرماه گفت که در ماجرای تصادف اتوبوس روزنامه نگار، راننده به عنوان متهم ردیف اول و سه نفر از مدیران فعلی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متهم ردیف دوم مجرم شناخته شدند، اما در 15 بهمن ماه. سه متهم پرونده کارکنان دولت آزاد شدند!

یکم اسفندماه، قوه قضائیه اعلام کرد که گروه کارشناسی تحقیق در مورد تصادف اتوبوس نکده راننده را مقصر دانسته و سه تن از مدیران متهم را بی گناه دانسته اند.

چندین ماه بود که خبری از این پرونده نبود تا اینکه 18 خرداد در میان همه نگرانی ها، جلسه رسیدگی به اتهامات و رسیدگی به پرونده با حضور پدر ریحان، نامزد مهشاد، چند خبرنگار در اتوبوس و وکلا به مدت سه ساعت تشکیل شد. ادامه هید. مسعود ستایشی، سخنگوی قاضی در بیانیه اخیر خود در خصوص پرونده واژگونی اتوبوس در روز 30 خرداد گفت: نظر کارشناسی در این خصوص از سوی هیاتی 3 نفره صادر و به هیات 5 نفره ارجاع شده است.

در این مدت دلایل زیادی در ذهن والدین و اصحاب رسانه تکرار می شود. چرا اتوبوس معاینه فنی ندارد؟ چرا اتوبوس از کارخانه سیمان؟ چرا مسیر اشتباه را انتخاب کنید؟ چرا عدم کنترل اتوبوس؟ چرا؟ چرا؟ …

پاسخ به همه این دلایل و شناسایی، گزارش و مجازات متخلفان تنها خواسته اولیای دم و جامعه رسانه ای ایران است، بنابراین تا زمانی که مرهمی بر دل همه آسیب دیدگان این حادثه نباشد، هیچ نهاد دیگری جرأت احترام به آن را نخواهد داشت. جامعه رسانه‌ای، انسان‌ها و خبرنگاران را به جای تقاطع به سفری ابدی ببرند، بی‌توجهی به ادب، بی‌مسئولیتی و فراهم کردن ابتدایی‌ترین امکانات این مأموریت خبری.

  ماه مبارک رمضان در کشورهای عربی تحت الشعاع بحران اقتصادی و تاثیر جنگ اوکراین قرار گرفت - خبر زنده

دیدگاهتان را بنویسید