دسته‌ها
بلاگ

روش های مقابله با احساس طرد شدن – خبر زنده

روش های مقابله با احساس طرد شدن

 – خبر زنده

جامعه 24، نادیا زکلوند: مطالعات نشان می دهد که طرد شدن دقیقاً همان مناطق درد فیزیکی در مغز و احساس درد عمیقی را که برخی افراد از آن می ترسند، فعال می کند. این افراد که نمی توانند با غم طرد شدن کنار بیایند، معمولاً دیوار عاطفی محکمی بین خود و دیگران می سازند تا دوباره درگیر چنین احساساتی نشوند و تا جایی که می توانند درباره احساسات، مشکلات، امیدها و احساسات خود صحبت نکنند. آرزوها

گاهی با دیگران هم همین کار را می کنند، یعنی هر وقت فکر می کنند می توانند توسط دیگران طرد شوند، قبل از اینکه برایشان اتفاق بیفتد، اسلحه به دست می گیرند و دیگران را می کشند. در واقع می خواهند از این طریق از خود دفاع کنند.

طرد کردن دیگران می تواند به آنها این احساس را بدهد که می توانند کنترل موقعیت را در دست بگیرند و قدرت را در دستان خود داشته باشند، در حالی که احساس آسیب یا گم شدن نمی کنند.

چه زمانی احساس طرد شدن می کنیم؟

همه ما در مقطعی از زندگی با این طرد مواجه می شویم. مانند لحظاتی که:
* دوستی پیام ما برای ملاقات را نادیده می گیرد
* ما به مهمانی همکلاسی یا همکارمان دعوت نشده ایم
* نامزد یا شوهرمان ما را به خاطر دیگری ترک می کند

طرد شدن هرگز تجربه یا احساس خوبی نیست، بلکه بخشی عادی از زندگی ما انسان هاست و هرکسی می تواند در مقطعی از زندگی خود آن را تجربه کند و واکنش های نامناسبی مانند ایجاد دیوار عاطفی بین خود و دیگران یا دور کردن دیگران را تجربه کند. فقط به ما کمک خواهد کرد. ، اما باعث می شود تنها بمانیم یا فرصت های خوب زندگی خود را از دست بدهیم. بنابراین باید یاد بگیرید که چگونه با طرد شدن برخورد کنید.

راه های مقابله با طرد شدن

اگر احساس می کنید طرد شده اید، نکات زیر ممکن است مفید باشد:

1. درد و اندوه طرد شدن را بپذیرید

طرد شدن از دست دادن چیزی یا کسی است که داشتید یا امیدوار بودید داشته باشید. بیشتر اوقات، وقتی طرد می شویم، احساس شرم یا ناراحتی می کنیم و فقط می خواهیم خیلی سریع بر آن احساس غلبه کنیم و ظاهراً آن را نادیده می گیریم. اما از این طریق احساسات خود را که نتیجه ای جز درد و رنج ندارد سرکوب می کنیم.


بیشتر بخوانید: سندرم آشیانه خالی چیست؟


انکار درد ما را به رفتارهای مخربی مانند پرخوری یا عصبانیت و بی نظمی سوق می دهد. پس بهترین راه پذیرش این احساس ناخوشایند است. ممکن است لازم باشد برای آن گریه کنید، اندوه خود را بنویسید، از کسی کمک بخواهید یا ورزش کنید و به خودتان زمان بدهید تا دردتان را التیام بخشد.

ممکن است تنها یک ساعت طول بکشد تا احساس طرد شدن از بین برود، یا ممکن است ماه ها طول بکشد تا بهبود یابد.

2. خودتان را سرزنش نکنید

وقتی از گروهی حذف می شوید، طبیعی است که بخواهید دلیل آن را بدانید. البته تجربه نشان می دهد که در اکثر مواقع دلیل مشخص و روشنی برای این امر وجود ندارد و وقتی علت را پیدا نمی کنیم خود را مقصر می دانیم. ما احساس می کنیم که به اندازه کافی دوست نداریم و ممکن است برای دیگران نادان، بی ادب یا دردناک به نظر برسیم.

شما باید از شر این افکار خلاص شوید. شما مطمئناً انسان بزرگ و عاقلی هستید و باید بدانید که حتی باهوش ترین، موفق ترین و خواستنی ترین افراد هم در عین حال توسط دیگران طرد شده اند.

هرگز خودتان را سرزنش نکنید، مثلاً اگر شغلی پیدا نکردید، ممکن است مدیر بخواهد یکی از آشنایان خود را استخدام کند. یا اگر کسی به اولین قرار شما نمی آید، ممکن است احساس ناامنی کند و عادلانه نیست که همه تقصیرها را به گردن خود بیندازید. بسیاری از دلایل خارج از کنترل شما هستند و هرگز به شما ربطی ندارند.

3. انعطاف پذیری خود را افزایش دهید

پایداری توانایی بازیابی از شکست است و روانشناسان معتقدند که می توان این ویژگی را آموخت. چیزهایی مانند گشاده رویی، اجتناب از فکر کردن به همه چیز یا هیچ چیز، تمرکز بر تصمیمات، یادگیری از تجربه، دریافت کمک و حمایت از دیگران، حفظ حس شوخ طبعی، به خاطر سپردن نقاط قوت و اشتباهات گام های کلیدی برای موفقیت و تمرین مراقبت از خود هستند. تاب آوری شما را افزایش می دهد.

4. ادامه دهید

گاهی اوقات شما می خواهید کاری را با تمام وجود انجام دهید، اما توسط دیگران طرد می شوید. بسیاری از نویسندگان و هنرمندان مشهور بارها توسط صنعتی که می خواستند در آن کار کنند رد شده اند. موفقیت آنها به این دلیل بود که می دانستند طرد شدن بخشی از فرآیند انجام کاری است که در زندگی انجام می دهند. بنابراین آنها بر موفقیت در حرفه ای که دوست داشتند اصرار داشتند و در نهایت استعداد خود را به دیگران نشان دادند.

آنها هرگز رد را شخصی نکردند و برعکس، ثابت کردند که می توانند کاری را که دوست دارند به خوبی انجام دهند. بنابراین زمانی که توسط دیگران طرد می شوید، روی نقاط قوت خود تمرکز کنید و انعطاف پذیری خود را افزایش دهید. بدانید که طرد شدن یک موقعیت کاملا طبیعی است که هر کسی حتی می تواند بارها آن را تجربه کند. به این ترتیب می توانید به راحتی با رد شدن کنار بیایید.

منبع:
https://www.psychologytoday.com/us/blog/conquering-codependency/202106/4-strategies-cope-rejection

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خروج از نسخه موبایل