راهکارهای جلوگیری از کلاهبرداری اینترنتی در حراج جمعه سیاه

ایکنا نوشت: حراج Black Frida y یا بلک فرایدی در آخرین جمعه آبان ماه برابر با ۱۴ آذر در فروشگاه های غربی برگزار می شود. و امسال شاهد حراج بلک فرایدی در ایران به تقلید از فروشگاه های غربی هستیم. فروشگاه های اینترنتی شرکت کننده در این حراج بزرگ و منحصر به فرد، برای جلب توجه مشتریان، تخفیف های زیادی بر روی کالاهای خود ارائه می دهند، اما در پس این تبلیغات گسترده و تخفیف های ویژه و اختصاصی، ترفندهایی پنهان است. یکی از روش های تقلب در حراج جمعه سیاه این است که کالای تبلیغ شده از نظر کیفیت و مشخصات و همچنین اصالت و جنس کالا با کالای تحویلی به خریدار متفاوت باشد.

بسیاری از اقلامی که در این حراج توسط فروشگاه های اینترنتی با تخفیف ویژه تبلیغ می شود، تقلبی یا آشغال است و برخی از فروشندگان به راحتی می توانند اجناس قدیمی خود را به روش حراج جمعه سیاه بفروشند! از طرفی قیمت برخی از کالاهای معامله شده بالاتر از قیمت واقعی در بازار است، به عنوان مثال در حراج آنلاین روز جمعه سیاه، اجناس 50 درصد کاهش می یابند اما ممکن است 10 درصد گرانتر از قیمت بازار باشند. . برخی از فروشگاه هایی که در این حراج شرکت می کنند و در کانال ها و گروه ها در شبکه های اجتماعی تبلیغات زیادی می کنند اصلا وجود ندارند و فروشگاه هایی هستند که توسط مجرمان سایبری برای این روز خاص طراحی شده اند.

ثبت نام شهروندان برای شرکت در حراج جمعه سیاه توسط برخی فروشگاه های اینترنتی که ادعا می کنند محدودیت کالا با درصد تخفیف بالا برای سرقت اطلاعات هویتی شهروندانی است که در آینده از این اطلاعات سوء استفاده خواهند کرد. در نتیجه شاهد سرقت اطلاعات بانکی شهروندان و خالی شدن حساب های بانکی آنها هستیم. به همین دلیل است که هر ساله پس از بلک فرایدی شاهد شکایات قابل توجهی از سوی مردم در مورد کلاهبرداری در خریدهای اینترنتی این حراجی های بی سابقه هستیم.

ایکنا در این راستا به کاوه منگلی، کارشناس ارتباطات و رسانه و سردبیر فناوری اطلاعات شبکه خبری سیما مراجعه کرد تا راهکارهای مناسب برای جلوگیری از کلاهبرداری اینترنتی در حراج جمعه سیاه و مناسبت های مشابه بیابد. مشروح این گفتگو را با هم می خوانیم.

منگلی در پاسخ به ایکنا گفت: چگونه از حراج جمعه سیاه سوء استفاده می شود؟

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: کلا کلاهبرداران و مجرمان برای سوار شدن بر این امواج منتظر چنین فرصت هایی هستند و به بهانه های مختلف از جمله نوروز، شب یلدا، سهمیه بنزین و ثبت نام، روی سوخت، سعی می کنند سر مردم کلاه بگذارند و جیب مردم را پر کنند. کارت ها. باغ ها در اصل حراج جمعه سیاه در بستر کلاهبرداری رسانه ای تنها بهانه ای است تا کلاهبرداران با سوار شدن بر موجی که در بین مردم در حال گسترش است به اهداف شوم خود برسند.

منگلی با بیان اینکه متاسفانه در سال های اخیر بی توجهی مردم به موضوع امنیت اطلاعات بسیار آشکار شده است، گفت: کشور ما یکی از آلوده ترین کشورها در زمینه آلایندگی تلفن همراه است. آلودگی تلفن همراه یعنی همان بدافزارها و ویروس هایی که وارد دستگاه می شوند که نتیجه مستقیم عدم اطلاع و عدم اطلاع افراد در این زمینه است.

این محقق فناوری اطلاعات ادامه داد: مردم نمی دانند که هنگام خرید موبایل یا تبلت باید آنتی ویروس یا نرم افزارهای ضد بدافزار را روی آن نصب کنند و به همین دلیل اپلیکیشن های موبایل یا تبلت آنها بسیار آسیب پذیر می شود. . بسیاری از کلاهبرداری ها و عفونت های موجود را می توان به راحتی با نصب آنتی ویروس یا نرم افزارهای ضد بدافزار حل کرد، اما متاسفانه هیچ آگاهی در این زمینه وجود ندارد.

وی در ادامه به روش های کلاهبرداری از طریق خرید اینترنتی اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم آماری از بی اطلاعی و توجه به نصب آنتی ویروس یا نرم افزارهای ضد بدافزار بر روی موبایل یا تبلت افراد ارائه کنیم، متوجه می شویم که به طور متوسط ​​فقط 10 در 10 نفر یک یا دو نفر هستند که نرم افزار آنتی ویروس یا ضد بدافزار روی گوشی خود نصب کرده اند! این اولین اشتباه و اولین قدم افتادن در دام شیادان و شیادان است. معمولاً اولین قدم برای متقاعد کردن کلاهبرداران برای تماس با افراد، نصب نکردن آنتی ویروس یا نرم افزارهای ضد بدافزار بر روی تلفن همراه آنهاست.

کلاهبرداران اینترنتی بر خوش بینی و طمع مصرف کنندگان تکیه می کنند

سردبیر خبر شبکه خبری آی تی افزود: مرحله دوم خوش بینی و طمع مصرف کنندگان است، مثلاً سکس یک میلیون تنی در یک مزایده ۱۰۰ هزار تنی در فروشگاهی بی نام و هویت فروخته می شود! چرا مردم باید به این قیمت غیرمنطقی باور کنند؟ این همان خوش بینی بیش از حد است که منجر به کلاهبرداری می شود، یعنی با طمع و خوش بینی خود به کلاهبرداران کمک می کنیم راه را برای تقلب هموار کنند.

این کارشناس فضای مجازی به موضوع اعتماد و اطمینان در خرید اشاره کرد و گفت: اصولاً وقتی می خواهیم کالای باکیفیت و خاص ارائه کنیم به سراغ فروشنده نمی رویم. به عنوان مثال ما هرگز طلا را حتی به بهانه کاهش قیمت از دلال نمی خریم، زیرا این خرید فاکتور خرید معتبری ندارد و امکان فروش بعدا وجود ندارد. یا مثلا هیچ وقت یخچال یا تلویزیون را از خیابان و فروشنده نمی خریم و باید بعد از خرید به فروشگاه های معتبری که دارای گارانتی هستند مراجعه کنیم و دستگاه مورد نظر خود را بخریم. گارانتی یا گارانتی یکی از آن پارامترها و عواملی است که در قیمت نهایی تاثیر زیادی دارد، بنابراین زمانی که می خواهیم محصولی را خریداری کنیم، این پارامتر را در نظر می گیریم. امروزه با ورود تکنولوژی های جدید در تولید محتوا و طراحی سایت، کار بسیار آسان شده و کلاهبرداران به راحتی می توانند برای رسیدن به اهداف شوم خود، وب سایت یا پورتال خرید طراحی کنند.

او گفت: «در میان بسیاری از سایت‌های محصولات آنلاین، یکی از سایت‌های پرفروش وجود دارد که می‌تواند بیشترین اعتماد را به خود جلب کند. عوامل متعددی در جلب اعتماد خریداران دخیل هستند؛ مانند نوع و طراحی وب سایت، محصولات موجود، روش های تبلیغاتی و محبوبیت وب سایت؛ اما ذکر این نکته ضروری است که این عوامل به تنهایی نمی توانند اطمینان کامل همه خریداران را تضمین کنند. کاربران به دنبال مجوز و تاییدی هستند که بتواند وجود محصولات و خدمات را در سایت ها تضمین کند.

وی افزود: اناماد یا نماد اعتماد الکترونیکی یکی از مهمترین عوامل توسعه تجارت الکترونیک است که نقش مهمی در ایجاد اعتماد و اطمینان در بین کاربران این خدمات دارد. پارامتری که به افراد کمک می کند که آیا می توانند از سایت خرید کنند یا نه. آیا مردم ما این را می دانند یا فکر می کنند؟ امروزه در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام، واتس اپ، کسب و کارهای زیادی ایجاد شده است که فروشگاه های آن ها را تسخیر کرده اند.

منگلی ادامه داد: مردم باید توجه داشته باشند که هر ابزار و اپلیکیشنی برای خرید مناسب نیست. مثلاً در اینستاگرام می توان لباس یا حتی لوازم مصرفی تهیه کرد که البته این هم ریسک بالایی دارد اما هرگز نمی توانیم اعتماد اجتماعی و اعتماد بالایی به این شبکه اجتماعی داشته باشیم.« طلا یا لوازم گران قیمت بخرید چون اعتمادی وجود ندارد. کلاهبرداران معمولاً خیلی ها به پیش پرداخت علاقه دارند و می خواهند شما را مجبور به قسط اولیه یا همان سپرده گذاری کنند و قیمت های خوبی ارائه دهند و شما را وسوسه کنند که ودیعه مورد نظر را پرداخت کنید. اینجاست که کلاهبردار به هدف خود می رسد و با گرفتن پیش پرداخت فرار می کند. پرداخت.

از کلاهبرداری های برنامه ریزی شده تا کلاهبرداری های کوچک!

این کارشناس فضای مجازی افزود: امروزه کلاهبرداران از کلاهبرداری های برنامه ریزی شده به کلاهبرداری های خرد تبدیل شده اند، یعنی یک کلاهبردار بسیار رایج در سایت های نمایندگی فروش مانند دیوار و شیپور تبلیغ می کند که 50 میلیون تن کالا را فقط به فروش می رساند. 4 میلیون تن و طمع در این میان «و خوش بینی مردم به فریب می انجامد.

منگلی با اشاره به اشتباهات مصرف کننده در برخورد با کلاهبرداران گفت: البته کلاهبرداران مهندسان اجتماعی بسیار خوبی هستند، بهانه های بسیار خوبی برای کار خود دارند و کالاهای تقلبی خود را به دلیل مهاجرت ارزان می فروشند. وقتی باهاشون تماس می گیرید از شما ودیعه می خواهند و بلافاصله پس از واریز مبلغ مورد نظر ناپدید می شوند! تقصیر مصرف کننده است که در محیطی که برای این خرید مناسب نیست و در شرایطی که مورد تایید هیچکس نیست، به فردی که نمی داند اعتماد می کند و پول خود را هدر می دهد.

اگر بخواهیم به بهانه مناسبتی مانند جمعه سیاه یا عید نوروز و شب یلدا خریدی مطمئن داشته باشیم، باید شرایط را رعایت کرده و به این سوالات پاسخ مناسبی داشته باشیم، فارغ از اینکه فردی که مدعی است. یک خارجی دارید؟ آیا واقعاً جنسیت همان جنسیتی است که ما به دنبال آن هستیم؟
این کارشناس ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: اگر بخواهیم به بهانه مناسبتی مانند جمعه سیاه یا عید نوروز و شب یلدا خرید مطمئنی داشته باشیم باید شرایطی را رعایت کرده و پاسخ مناسبی به آنها داشته باشیم. آیا فردی که ادعا می کند آیا خارجی وجود دارد؟ آیا واقعاً جنسیت همان جنسیتی است که ما به دنبال آن هستیم؟ یکی از کلاهبرداری ها در هنگام فروش این است که جنسیتی که به دست شما می رسد به هیچ وجه شبیه به کالای معرفی شده نیست و حتی کوچکترین اثری از اثر اولیه وجود ندارد این یک نوع کلاهبرداری است.

این محقق تاکید کرد: بحث فروش چند بعد دارد; بعد اول فروش همان فروشگاه های انفرادی یا سنتی است و بعد دوم فروشگاه های الکترونیکی است که هر کدام قوانین و شرایط خاص خود را دارند. اگر بخواهم خرید اینترنتی انجام دهم، آیا سایت مورد نظر چنین چیزی را دارد؟ اگر بخواهم از این سایت شکایت کنم، آیا امکان احراز هویت صاحب این سایت و پیگیری شکایت خود از طریق اعتراض تخصصی وجود دارد؟ این سوالات پارامترهایی هستند که باید هنگام خرید آنلاین در نظر بگیریم.

منگلی افزود: ما هنگام خرید آنلاین با چندین نوع تهدید مواجه هستیم که اولین تهدید جعلی بودن سایت و منجر به فیشینگ است. فیشینگ یک حمله مهندسی اجتماعی است که معمولاً از طریق ایمیل برای سرقت اطلاعات ورود به سیستم و سایر اطلاعات حساس مانند اطلاعات کارت اعتباری به منظور سرقت هویت انجام می شود.

دومین راه حل پویا پویا برای مقابله با فیشینگ حساب های بانکی

این کارشناس فضای مجازی همچنین به مقوله فیشینگ اشاره کرد و گفت: متأسفانه امروزه سایت های فیشینگ بسیار افزایش یافته و با آمدن دومین کد دینامیک بسیاری از این مشکلات حل شده است اما کلاهبرداران بیکار نمی مانند. آنها همچنین می دانند که چگونه این کار را انجام دهند. “و با ایجاد درگاه های جعلی، حساب شخص را خالی می کنند. در واقع اولین قدم در شناسایی پورت های جعلی این است که کاربران باید به سطح بلوغ رسیده باشند تا بتوانند پورت های جعلی را شناسایی و شناسایی کنند. .

منگلی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه هنوز در زیرساخت های حقوقی، قانونی و فرهنگی فناوری اطلاعات به بلوغ نرسیده ایم تا بتوانیم از ابعاد مختلف کار در این حوزه حمایت کافی داشته باشیم. مردم به طور کامل از حقوق خود آگاه نیستند و البته از حقوق فروشنده آنلاین نیز آگاه نیستند. متاسفانه هنوز این سازوکار در کشور ما ساخته نشده است. به هر حال روند توسعه به ویژه در فناوری اطلاعات یک گزینه اجتناب ناپذیر است و در نهایت به این سمت خواهیم رفت، جامعه ما وارد این سیستم شود.

دیدگاهتان را بنویسید