خودروسازان هشدارهای سازمان ملی استاندارد را نادیده می گیرند – خبر زنده

باشگاه خبرنگاران جوان: سازمان ملی استاندارد مسئولیت کیفیت و استانداردسازی کالاهایی را که مشمول استانداردهای اجباری هستند بر عهده دارد و خودرو نیز یکی از این کالاهاست. سازمان ملی استاندارد ایمنی 3 خودروی سمند، تیبا سدان و تیبا 2 را به دلیل ایرادات مکرر تمدید نکرده است.

آقایان انگورج مدیرکل دفتر نظارت بر صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد، سرهنگ زارع معاون فنی و مهندسی پلیس راهور، موسوی دبیر و سخنگوی شورای تحقیق و تفحص مجلس، آقای رضایی منش معاون . در مورد تحقیق و طراحی ایران خودرو و مهندس پازوکی معاون مهندسی گروه سایپا در این خصوص به سوالات زیر پاسخ دادند.

این کاستی های تکراری چیست؟

جناب آقای انگورگه، مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استانداردهای صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد: منبع این گزارشات عمومی آمار، اطلاعات خدماتی و بر اساس ارزیابی شرکت های بازرسی سازمان ملی است. استاندارد سازی. در دوره جدید تبدیل سازمان ملی استاندارد ایران به دولت مردمی، خودروسازان بر اساس تعهد 15 ماده ای متعهد به رفع این ایرادات شده اند. بر اساس این تعهد گواهینامه یک ماهه ایمنی و کیفیت محیط زیست صادر می شود.

یکی از مواردی که باید مراقب آن بود، نقص های مکرری است که در این خودروها وجود داشته است. ناحیه ایرادات گیربکس سیستم موتور و در کابین رنگ خودرو سیستم فرمان و چراغ ها می باشد.

وقتی تاییدیه انجام نمیشه شماره ثبت داره؟

سرهنگ زارع معاون فنی و مهندسی پلیس راهور: با توجه به اینکه این خودروها در لیست تاییدیه سازمان ملی استاندارد نیستند، قطعا ثبت نام نخواهند کرد. قانونگذار در سال 1368 قانون ارتقای کیفیت خودرو را تصویب کرد که در آن تکالیف سازمان ها و دستگاه ها مشخص شده است. وزارت صمت موظف به تدوین طرحی برای ارتقای ایمنی خودروها شد و در سال 95 مقرر شد این استانداردها از دی ماه سال 95 به 85 استاندارد ارتقا یابد.

  وداع تلخ با زنان در اوکراین / عکس

این ارتقا در 3 مرحله تعریف شد و قرار بود تا سال 97 اجرا شود که به دلیل مقاومت صورت نگرفت. در صورت بررسی ایراد خودرو یا جاده توسط کارشناسان تصادف با متخلفان رسیدگی می شود.

چرا این مشکلات حل نمی شود؟

آقای رضایی منش، معاون پژوهش و طراحی ایران خودرو: شورایی به نام شورای عالی استاندارد زیر نظر رئیس جمهور داریم که 15 عضو دارد و همه مصوبات در سطح شورای عالی استاندارد اعلام می شود. آخرین قوانین در سال 1997 وضع شده است. در حالی که تحریم های شدیدی برای صنعت خودرو وجود دارد، ممکن است پنج استاندارد نداشته باشند، اما از سال 1998 تارا با تمام استانداردهای 85 تولید شده است.

خودروی سمند به دلیل تعهد بالا تولید شد اما پس از آن دیگر در دستور کار تولید قرار نگرفت. طبق گزارش هایی که داشتیم، قبل از تحویل به مشتری در فروردین ماه امسال نسبت به میانگین بهمن و اسفند 20 درصد افزایش کیفیت در شاخص های کیفی 20 درصد داشتیم.

از بهمن سال گذشته تا فروردین امسال 55 درصد کاهش خودروهای توقف داشته ایم. هیچ گزارشی مبنی بر نقص مکرر خودروهای سمند دریافت نکرده ایم.

جناب آقای انگورج مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استانداردهای صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد: ریاست سازمان ملی استاندارد ایران با شورای عالی متشکل از 34 عضو حقیقی و حقوقی و به ریاست رئیس جمهور تشکیل می شود. در این وظایف، خودروساز موظف به اصلاح عیوب مکرر است و خودروساز نباید قبل از اعطای وام، خودرو را پیش فروش کند.

آیا برنامه ای برای رفع ایرادات خودرو چیبا دارید؟

  رئیس سازمان هواپیمایی کشوری منصوب شد

آقای پازوکی معاون مهندسی گروه سایپا: خودروساز در این زمینه نامه ای از سازمان ملی استاندارد دریافت نکرده و من تازه متوجه این مشکلات شدم. ما باید جلساتی داشته باشیم که در آن برنامه ها ارائه شود و گزارش ها ارائه شود و سپس دستورات داده شود و هنوز تعریفی از نقص ایمنی وجود نداشته باشد.

عدم باز و بسته شدن مناسب درب تیبا یک عیب تکراری است اما با نقص ایمنی متفاوت است. هنوز گزارشی در این زمینه وجود ندارد. تیبا تا پایان سال جاری متوقف می شود اما برای تیبا 2 چنین برنامه ای وجود ندارد.

چرا این موضوع برای خودروسازان مهم نیست؟

آقای موسوی دبیر و سخنگوی کمیسیون تحقیق و تفحص از صنعت خودرو مجلس: تولید قطعات یکی از مهمترین نقش ها در کیفیت است. در زمینه قطعه سازی و خودروسازی مافیایی وجود دارد. دستگاه نظارتی کشور باید با نظارت از انحصار جلوگیری کند. خودروساز به دلیل عدم پرداخت بدهی خود به قطعه سازان مقصر است. اگر این نگرانی های امنیتی حل نشود، ممکن است وزیر صمت استیضاح شود.

دیدگاهتان را بنویسید