خودروسازان در حال آزمایش با رهبران قوی هستند

روزنامه جوان می نویسد: زنجیره انتقادات از عملکرد دو شرکت خودروسازی که با تصادف در زنجیره بهبهان – رامهرمز آغاز شد، اکنون سران قوای سه گانه را در بر می گیرد. روسای سه قوه، دادستان و بازرسی کل کشور، امروز گزارش نهایی پلیس از تخلفات دو شرکت خودروسازی را دریافت می کنند که محصولات بی کیفیت آنها خسارات جانی و مالی بیشماری را به همراه داشته است. از سوی دیگر فرار از مسئولیت وزیر صمت در حادثه بهبهان، هیئت مدیره و مدیران عامل دو شرکت خودروسازی متهم شدند و امیدواریم با ورود نهادهای نظارتی و قضایی این امر به نفع مردم و صنعت خودرو باشد.
29 آذرماه به عنوان یک روز به یاد ماندنی در تقویم حوادث رانندگی ایران ثبت شده است. رویکرد متفاوتی نسبت به این موضوع نه به دلیل تعداد زیاد کشته شدگان، بلکه به دلیل مقاومت پلیس در قبال علت حادثه صورت گرفته است. بامداد 30 آذرماه عکس هایی از تصادف زنجیره ای در محور بهبهان – رامهرمز در شبکه های اجتماعی دست به دست شد. شدت درگیری ها به حدی بود که بیشتر شبیه یک فیلم هالیوودی بود تا یک تصادف واقعی. در این حادثه 50 نفر کشته و بیش از 50 نفر مجروح شدند. اما نگاه به ماجرا دو روز بعد شکل دیگری به خود گرفت که سردار کمال هادیانفر، فرمانده پلیس راهور از کار نکردن ایربگ خودروهای داخلی در این حادثه خبر داد که یکی از دلایل بالا بودن تعداد کشته شدگان است. و مجروح شد.محسن دهنوی از اعضای هیأت رئیسه مجلس از استعفای وزیر در همه جای دنیا خبر داد، اما وزیر صمت حتی به خود زحمت نداد که از مردم عذرخواهی کند. این نماینده مجلس با فاجعه خواندن این حادثه گفت: این موضوع به هیئت مدیره و مدیران عامل دو خودروساز ابلاغ شده است، هرچند معتقدیم وزارت صمت به عنوان متولی که قیمت ها را بالا می برد و بازار را مدیریت نمی کند باید پاسخگو باشد. . به افکار عمومی احترام نمی گذارد و از مردم عذرخواهی نمی کند.
با جان مردم بازی کن
سیدعلی موسوی، دبیر شورای تحقیقات صنعت خودرو نیز یکی دیگر از نمایندگان مجلس بود که به شدت از عملکرد این دو خودروساز انتقاد کرد و گفت: ممکن است صدها یا هزاران نفر قربانی بی توجهی خودروسازان شده باشند. موضوع فقط باز نکردن ایربگ نیست، ما وظیفه داریم کیفیت خودروی ایرانی را بررسی کنیم. در روزهای اخیر شاهد بی تدبیری خودروسازان در بازی با جان انسان ها بوده ایم. ماجرا تنها به تصادف زنجیره ای بهبهان خلاصه نمی شود، شاید صدها یا هزاران نفر قربانی بی تدبیری خودروسازان شده اند، بنابراین وظیفه مدیران است که در تولید خودروهای ایرانی دقت کنند. اگر فردی در حال خروج است یا نسبت به صحت عملکرد خود مدارا می کند، باید پاسخگو باشد، اما متاسفانه مدیران ما به مسئولیت خود توجهی ندارند.»
وی با انتقاد از افزایش قیمت خودروهای ایرانی گفت: خودروسازان به جای ارتقای کیفیت و ایمنی خودروها، هزینه های خود را در جای دیگری خرج می کنند و مردم باید هزینه آن را بپردازند، بنابراین از قوه قضاییه تقاضا دارم وارد این امر شود. این فقط در مورد باز نکردن ایربگ نیست، بلکه در مورد موارد دیگر نیز مطرح است. ورود نهادهای نظارتی و قضایی باید موثر باشد یعنی برای مردم و خودروسازی ما چیزی به ارمغان بیاورد. ما وظیفه داریم این موضوع را بررسی کنیم.»
حفاظت از قاتلان خودرو
با بازگشت انتقادات به عملکرد این خودروساز به حیات محصولات این کارخانه ها و تشدید آن در روزهای اخیر، اظهارنظر احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان، تعجب و خشم مصرف کنندگان را برانگیخت. وی همچنین به عنوان کارشناس پلیس اظهار نظر کرد و گفت: اکثر خودروهای تصادف بهبهان ایربگ داشتند اما در این تصادف از عقب دچار سانحه شدند! در کل آسیب دیدن خودروهای ال 90 در جلو باعث از کار افتادن ایربگ آنها شد! از 151 خودروی پراید، 111 خودرو ایربگ ندارند. در این حادثه محصولات سایپا دارای هشت ایربگ بودند که به دلیل برخورد از عقب، ایربگ باز نشد!
به نظرات نسنجیده پاسخ دهید
اظهارات پلیسی دبیر انجمن خودروسازان واکنش معاون اجتماعی پلیس راهور را برانگیخت. سرهنگ عینولا جهانی توضیح داد: از اظهارات دبیر انجمن خودروسازان بسیار متعجب شدم. خوب، خیلی منطقی است که وقتی یک ماشین از عقب آسیب می بیند، ماشین دیگری در جلو به آن برخورد می کند. آیا این بدان معناست که 60 خودرو با هم تصادف کردند و هیچ یک از ایربگ ها باز نبودند زیرا همه آنها از عقب آسیب دیده بودند؟
سرهنگ جهانی ادامه داد: تحقیقات کارشناسی در مورد تصادف زنجیره ای حدود 60 خودرو این است که اکثر خودروها مدل بالاتر از 1391 داشتند یعنی حتما باید ایربگ داشته باشند. ثانیاً شدت تصادفات، شهادت شاهدان و کارشناسان نشان از سرعت بالای خودروها در زمان تصادف دارد که برای هر بیننده ای حتی غیرمتخصص واضح است، بنابراین ایربگ باید با این سرعت باز شود. نکته سوم، همان حرفی است که در مورد عقب خودروها گفته شد. در تصادفات زنجیره ای خودروها پشت سر هم قرار می گیرند یعنی آسیب موثری به جلوی تمام خودروهای درگیر در تصادف وارد می شود و طبیعی است که در هنگام برخورد با قسمت جلویی خودرو کیسه هوا عمل می کند و عجیب است که دبیر انجمن خودروسازان از پشت به همه خودروها ضربه زدند. این در حالی است که خودرویی که در این تصادفات از پشت آسیب دیده بود، قبلا به جلوی خودرو برخورد کرده بود و ایربگ ها باید کار می کردند. خرابی ایربگ تنها در این تصادفات نبوده و یا انفجاری که در یکی از خودروها در این تصادف شاهد بودیم تنها معطوف به این تصادف زنجیره ای نبوده و بارها شاهد این ایرادات فنی و ضعف ایمنی خودرو بوده ایم که نشان از ایمنی خودروها دارد. وسیله نقلیه باید در نظر گرفته شود. جدی باش
گزارش به رهبران
فروش خودروی غیراستاندارد به قیمت خودروی خارجی بار دیگر از سوی خودروسازان پیش بینی شد که واکنش رئیس پلیس راهور را در پی داشت. سردار هادیان فر روز گذشته در حاشیه جلسه علنی این مرکز در سال 77 اعلام کرد که گزارش نهایی کار خودروسازان روز چهارشنبه به روسای سه قوه، دادستان کل کشور و رئیس سازمان بازرسی کل کشور ارائه می شود. فرافکنی و تحریف افکار عمومی باید برای ارتقای کیفیت خودروها تلاش کند تا قیمت خودروی دیگران را از مردم دریافت نکنند، بلکه خودرویی ناایمن و غیراستاندارد به مردم بدهند. خودروی ما باید به گونه ای باشد که اگر راننده هم تصادف کرد و خدای ناکرده تصادف کرد، ایمنی او به گونه ای باشد که از آسیب بیشتر به راننده و سرنشین جلوگیری شود.

  آموزش باید در جامعه 24 ادغام شود

دیدگاهتان را بنویسید