تصادف زنجیره ای بهبهان انجمن 24

109472 899 خبر زنده

در پی حادثه بهبهان گزارش شد که در این تصادف 28 خودرو آسیب جدی دیده اند که از این تعداد 27 خودرو در کارخانه های خودرو و سایپا ایران بوده که تنها یک دستگاه هیوندای بوده و ایربگ هیچ یک از این خودروها باز نبوده است. .

در پی این حادثه سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور با انتقاد از خودروسازان پرسید: چرا ارابه های مرگ می سازید؟ چرا استانداردها کنترل نمی شوند؟ چرا وزارت صمت کنترل نمی کند؟ خودروسازان باید پاسخگو باشند و محاکمه شوند. در همین راستا فریدون بلغاری مدیر سابق نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران به سوالات پاسخ داد.

وی گفت: استانداردهای اجباری که در کشور وجود دارد مطابق با استانداردهای روز اروپا است و خودروسازان موظف هستند خودروهای داخلی را با همان استانداردها تولید کنند. تولید کارخانه مهم است. به محض خروج این خودرو از کارخانه، سازمان ملی استاندارد دیگر کنترلی روی این خودروها ندارد. مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانید.

باز نشدن ایربگ بهبهان بار دیگر بحث کنترل کیفی خودروهای داخلی را مطرح کرده است. به نظر شما خودروسازان یا سازمان هایی مانند سازمان استاندارد مسئول کنترل کیفیت خودرو هستند؟

مسئولیت اصلی کنترل کیفیت خودرو بر عهده خودروسازان است که باید نسبت به طراحی و کیفیت خود به جامعه پاسخگو باشند. باز نشدن ایربگ این خودروها در این حادثه دلخراش سوالات زیادی را در اذهان عمومی ایجاد کرده است، هرچند ادعا می شود که ایربگ ها با سرعت خاصی باز می شوند اما باید دید خودروها با چه سرعتی در این حادثه قرار گرفتند. فاجعه. بعد از این اتفاق اولین سوالی که به ذهنم خطور کرد این بود که آیا پلیس یا وزارت راه از مه در این جاده اطلاعی نداشتند تا با خط کشی به رانندگان اطلاع دهند؟ من فکر می کنم دستگاه های مختلفی هستند که باید در این زمینه مسئولیت داشته باشند.
تمام خودروهای تولید شده از سال 2010 مشمول استانداردهای اجباری هستند و باید تست های لازم را پشت سر بگذارند. از سوی دیگر، نزدیک به دو سال است که سازمان استاندارد استانداردهای سرفصل 85 استاندارد را وضع کرده و تهدید کرده است که در صورت عدم رعایت این استانداردها، شماره گذاری خودروها را متوقف خواهد کرد.

چرا این تهدیدها اجرا نمی شود و خودروسازان همچنان به تولید خودروهای غیراستاندارد ادامه می دهند؟

در تمامی کارخانه های خودروسازی کشور، مدیران سازمان استاندارد در خط تولید حضور فعال دارند و تا زمان خروج خودرو از کارخانه بر روند تولید و کیفیت آن نظارت دارند. اما زمانی که خودرو از کارخانه خارج می شود، دیگر نظارتی بر آن نمی شود و خودروسازان همیشه ادعا می کنند که به طور کامل از آن پیروی می کنند.

آیا امکان قفل شدن کیسه هوای سرنشینان در این حادثه وجود دارد؟

بله، این اتفاق می تواند رخ دهد زیرا در بسیاری از خودروها قفل هایی وجود دارد که دارندگان خودرو برای جلوگیری از باز شدن ایربگ در صورت تصادف جزئی، کیسه هوای خود را قفل می کنند تا در صورت تصادف جزئی، ایربگ کار نکند. یکی از ورزشکاران جاده اصفهان – تهران با خودروی لنکروز خود تصادف کرد و خودرو به چپ رفت و ایربگ در این حادثه باز نشد و دلیل آن قفل بودن کیسه هوا است. اما در تصادف بهبهان باید دید که آیا تمامی ایربگ ها قفل بوده یا اصلاً ایربگ در این خودروها نبوده و پلیس باید هر چه سریعتر موضوع را روشن کند.

سازمان استاندارد می گوید ناجا، وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد، سازمان محیط زیست، سازمان بهینه سازی سوخت و خودروسازان نهادهای نظارتی استاندارد هستند و نظارت فقط کار یک سازمان نیست. این چقدر درست است؟

درست است که هیچ سازمانی در کشور متولی استاندارد نیست، زیرا یکسری استانداردها مربوط به آلاینده هایی است که زیر نظر سازمان محیط زیست هستند و باید در این باره اظهار نظر کنند و خودرو را کنترل کنند. تعدادی شرکت بازرسی دیگر در وزارت صمت هستند که به طور مداوم خودروها را رصد می کنند و کیفیت آنها را ارزیابی و ارزیابی می کنند و اگر خودرویی توسط شخصی وارد خدمت شود، شرکت هایی که از وزارت صمت هستند با تماس با کاندیدای خودرو بررسی می شود. تعمیر و ارزیابی خدمات پس از فروش خدمات به عنوان قیمت و نوع خدمات و رفتار آنها.

خودروسازان معتقدند استانداردهای تعیین شده و اعمال شده توسط آنها مطابق با استانداردهای اروپایی است. آیا این جمله درست است یا غلط؟

استانداردهای اجباری که در کشور وجود دارد دقیقاً با استانداردهای روز اروپا مطابقت دارد و خودروسازان موظف هستند خودروهای بومی را با همان استانداردها تولید کرده و به مردم تحویل دهند اما این فقط مربوط به تولید کارخانه ای است. به محض خروج این خودرو از کارخانه، سازمان ملی استاندارد دیگر کنترلی روی این خودروها ندارد. در عین حال، شرکت های بازرسی که این خودروها را کنترل می کنند، در صورتی که اعلام کنند خودرویی بدون ایربگ ساخته شده است، باید پاسخگو باشند. این وظیفه پلیس است که گزارشی در مورد اینکه چه تعداد خودرو ایربگ و چه تعداد خودرو ایربگ ندارند و دلیل کار نکردن کیسه هوا چیست، منتشر کند.

همیشه بهانه ای به نام تحریم برای خودروسازان برای دور زدن استانداردها وجود داشته است. چقدر این بهانه واقعی است؟ آیا پیوند استانداردها با تحریم ها منطقی است؟ چرا استانداردها رعایت نمی شود؟

این بهانه ها به هیچ وجه صحت ندارد و به جرات می توان گفت بیش از هر موردی در این موضوع سهل انگاری وجود دارد. البته با توجه به محدودیت های موجود، این استانداردها تا حد زیادی رعایت می شود، اما سوال اینجاست که چرا دو خودرو که یک مدل هستند و در یک سال تولید می شوند، یکی مشکلی ندارد، اما یکی همیشه مشکل دارد و سرویس دهی همیشگی است. ما معتقدیم خودروسازان تعدادی قطعه ساز مستقر دارند که وظیفه خرید قطعات از این قطعه سازان را بر عهده دارند، بنابراین می بینیم که خودرویی کیفیت بهتری دارد و خودروی دیگری مدام دچار مشکل می شود. اگر زمانی متوجه شدید که برخی از خودروها دارای نقص خاصی هستند، حتما ایراد را در خط تولید خودرو پیدا کنید. اما وقتی مشکل قطعه خاصی باشد باید دید این قطعه ساخت یا تایید سازمان نصب کننده خودرو است در حالی که باید از خودروساز پرسید که چند درصد از قطعات خودرو آنها تحمیل شده است که باید از این سازنده به طور ویژه آماده شود.

از منظر کارشناسی، باز نشدن ایربگ خودروهای 50 را چه دلایلی می توان توجیه کرد؟

این موضوع سوالات زیادی را در مردم ایجاد کرده است، از جمله اینکه چگونه ممکن است در این حادثه هیچ یک از ایربگ های خودروهای داخلی و خارجی باز نشده باشد و لازم است در این مورد دقت شود و گروهی از کارشناسان مستقل وارد شوند. مستقل از لوازم سازمانی، زیرا وابستگی و وابستگی سازمانی آنها می تواند منجر به ارائه نظر صحیح شود. در عین حال باید دید که تعداد خودروهای تصادف بهبهان در چند سال تولید شد چرا که قطعا در یک سال تولید نمی شوند و در مدل های مختلف هم بودند.

آیا خودروسازان در سال های اخیر تمرکز خود را از کمیت به کیفیت تغییر داده اند؟ و این چه ضرری برای بخش تولید دارد؟

نمی توان به صراحت گفت که خودروسازان روی کمیت تمرکز کرده اند و کیفیت را نادیده گرفته اند، زیرا هر تولیدکننده ای برای کسب درآمد بیشتر تلاش می کند خودروی بهتری تولید کند و محصول خود را گرانتر بفروشد. این در حالی است که خودروساز اصلی در ایران دولت است و دولت همیشه مدیران خودرو را انتخاب می کند. اما یکی از مشکلات ممکن است موانعی باشد که دولت بر سر راه واردات خودرو قرار داده است.


بیشتر بخوانید: شرط اخذ گواهینامه برای اتباع خارجی چیست؟


تکلیف وزارت صمت از نظر استاندارد چیست؟ چه کسی مسئول نظارت است؟

البته برای روشن شدن این موضوع نیازمند یک گروه کارشناسی هستیم تا این حادثه را به درستی تحلیل کنند و شرکت های کنترل کیفی که در کنار وزارت صمت هستند و مدعی هستند که خودروها را به طور مداوم ارزیابی می کنند تا توضیح دهند که آیا در بازدیدهای دوره ای خود مشکلی دارند یا خیر. کیسه هوا باز است؟ از آنجایی که این شرکت های بازرسی برای تایید خودروها در خط تولید مستقر هستند، دائما خط تولید را زیر نظر دارند و روند تولید را گزارش می دهند.

آیا تست تصادف خودروهای مختلف در ایران انجام می شود؟

خیر، این تست ها به طور کامل انجام نمی شود و این تست به صورت محدود انجام می شود، چرا که امکانات آن در داخل کشور وجود ندارد و در صورت وجود تقاضا برای این تست ها باید در خارج از کشور انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید