بهترین و سالم ترین راه برای استفاده از سبزیجات چیست؟

رژیم غذایی سالم

انجمن 24 – مانند هر غذای دیگری، راه های مختلفی برای خوردن سبزیجات وجود دارد: خام، بخارپز، پخته یا حتی سرخ شده. اما باید توجه داشت که برخی از روش های پخت باعث از بین رفتن ارزش غذایی سبزیجات می شود.

بهترین راه برای خوردن سبزیجات

لازم به ذکر است که حفظ ارزش غذایی سبزیجات به دو عامل نوع سبزی و روش پخت بستگی دارد. سبزیجات با جدا شدن از ریشه اصلی مقداری از ارزش غذایی خود را از دست می دهند.
روش دیگر برای کاهش ارزش غذایی سبزیجات، کنسرو کردن یا بلانچ کردن (قرار دادن سبزیجات در آب جوش یا قرار دادن آنها در معرض بخار برای خنثی کردن آنزیم هایشان) است، قبل از انجماد. این به شدت میزان ویتامین C را در سبزیجات کاهش می دهد. همزمان با پختن سبزیجات حاوی ویتامین C، بقیه ویتامین وارد آب می شود.

مطالعه محققان دانشگاه کالیفرنیا در دیویس نشان می دهد که بیشترین کاهش مواد مغذی به دلیل روش (اشتباه) فرآوری مواد غذایی است. به عنوان مثال، نحوه پردازش یا پختن سبزیجات می تواند سطح ویتامین C را بین 15 تا 55 درصد کاهش دهد. در روش پخت مایکروویو به دلیل سرعت پخت بالا، ارزش غذایی سبزیجات بیش از روش های دیگر مانند سرخ کردن یا پختن در آب حفظ می شود.

سبزیجات خام یا پخته بخورید؟

لازم به ذکر است که سبزیجات خام به حفظ ارزش غذایی آنها کمک می کند، اما پختن سبزیجات همیشه بی فایده نیست. به عنوان مثال، پختن هویج در آب باعث افزایش کاروتنوئیدها (مانند بتاکاروتن) می شود. بخارپز کردن مقدار ویتامین C و کاروتنوئیدها را کاهش می دهد، اما میزان اسیدهای فنولیک (نوعی آنتی اکسیدان) را افزایش می دهد.

ساده ترین راه برای اطمینان از ارزش غذایی سبزیجات، پیروی از نکات زیر است:
چه سبزیجاتی را باید به صورت خام مصرف کرد؟
مناسب ترین روش پخت سبزیجاتی که باید به صورت پخته مصرف شوند چیست؟

همچنین مهم است که توجه داشته باشید: صرف نظر از ذائقه شما، مصرف سبزیجات را چه به صورت خام و چه پخته متوقف نکنید، زیرا آنها بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید