بهترین غذاهایی که باعث سلامت چشم می شود

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ بسیاری از ما شنیده ایم که کدام خوراکی ها برای چشم مفید هستند. شاید وجه مشترک آنها این باشد که هویج برای چشم بسیار مفید است. اما بسیاری از غذاهای دیگر وجود دارند که احتمالاً برای سلامت چشم مفیدتر از هوها هستند. در اینجا چند نمونه از ویتامین ها، مواد معدنی و بهترین منابع آنها که برای سلامت چشم مفید هستند، آورده شده است.

کدام ویتامین ها روی بینایی تاثیر می گذارند؟

ادعاهای زیادی در مورد اثرات مثبت بسیاری از مکمل های تولید شده صنعتی بر سلامت چشم وجود دارد. اما اثربخشی همه آنها توسط علم تأیید نشده است. مطالعه ای توسط موسسه ملی چشم ایالات متحده در مورد آب مروارید و دژنراسیون ماکولا (دژنراسیون ماکولا وابسته به سن). دژنراسیون ماکولا یک بیماری مرتبط با افزایش سن است. فرآیندهای بخش مرکزی شبکیه مختل شده و در صورت پیشرفت بیماری منجر به نابینایی می شود.

محققان مطالعه اثرات استفاده از دوزهای بالای کمپلکس های آنتی اکسیدانی بر روی چشم را برای کمک به جلوگیری از چنین فرآیندهایی آغاز کرده اند. مطالعات بیش از پنج سال نشان داده است که مصرف منظم ویتامین های C و E، زآگزانتین، لوتئین، روی و مس می تواند روی چشم ها تأثیر بگذارد.

نتایج این مطالعه نشان داد که این مواد خطر کاهش بینایی را تا 25 درصد کاهش می دهند. در ادامه فهرستی از غذاهایی که برای دریافت ویتامین های مورد نیاز برای سلامت چشم باید در رژیم غذایی گنجانده شوند، آورده شده است.

ویتامین E برای سلامت چشم

  آخرین سمت نماینده آمریکا در ایران

بیماری های چشمی به دلیل عدم تعادل بین رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها در بدن انسان رخ می دهد. ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است. به محافظت از سلول های چشم در برابر آسیب رادیکال های آزاد کمک می کند. رژیم غذایی غنی از ویتامین E به پیشگیری از آب مروارید مرتبط با افزایش سن کمک می کند و تأثیر مفیدی بر سلامت چشم دارد.

غذاهای غنی از ویتامین E.
روغن های گیاهی، آووکادو، سبزیجات با برگ سبز تیره، دانه های روغنی، بادام زمینی، ماهی قزل آلا، قارچ و تخم مرغ سرشار از ویتامین E هستند.

بهبود سلامت چشم با ویتامین C

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که از چشم ها در برابر اثرات مضر رادیکال های آزاد محافظت می کند. از تولید کلاژن، پروتئین ساختاری مورد نیاز برای ترمیم بافت چشم در قرنیه پشتیبانی می کند. ویتامین C به کاهش خطر ابتلا به آب مروارید کمک می کند. برای دریافت مقدار توصیه شده روزانه ویتامین C، باید مصرف برخی غذاها را افزایش دهید.

غذاهای غنی از ویتامین C.
مرکبات و میوه های گرمسیری، فلفل، کلم بروکلی و کلم سفید، میوه ها به ویژه شاه توت و توت فرنگی، شوید و جعفری و اسفناج سرشار از ویتامین C هستند.

لوتئین و ساگزانتین برای بهبود سلامت چشم

لوتئین و زآگزانتین ترکیبات مفیدی هستند که توسط گیاهان متعلق به گروه کاروتنوئیدها سنتز می شوند. این عناصر اجزای سازنده ماکولا و شبکیه هستند. آنها با کمک به فیلتر کردن نور آبی بالقوه خطرناک از چشم ها در برابر آسیب محافظت می کنند. دوزهای توصیه شده روزانه برای این ترکیبات مشخص نشده است. مشخص است که تنها 6-20 میلی گرم لوتئین و زآگزانتین ممکن است مفید باشد.

  توبه برای قتل عمد جامعه 24

غذاهای غنی از لوتئین و زآگزانتین:

اسفناج، کلم، کلم سفید، نخود، جو، کلم بروکلی، مارچوبه، هویج، پسته و روی سرشار از لوتئین و زآگزانتین هستند. روی یک آنتی اکسیدان قوی است که از چشم در برابر آسیب سلولی محافظت می کند. روی یک ماده معدنی ضروری برای سلامت چشم است. اما در صورت مصرف روی، جذب مس کاهش می یابد، بنابراین توصیه می شود آن را با غذاهای حاوی عسل ترکیب نکنید.

غذاهای غنی از روی
سبوس گندم حاوی بادام زمینی، تخمه آفتابگردان، پنیر، گوشت، لوبیا و گردو است.

ویتامین A برای تقویت سلامت چشم

غذاهای غنی از ویتامین A به رنگ نارنجی هستند. ویتامین A قرنیه را تمیز نگه می دارد. وقتی صحبت از سلامت چشم می شود، اولین چیزی که به ذهن می رسد هویج است، اما این همه ماجرا نیست.

غذاهای غنی از ویتامین A.
روغن ماهی، جگر گاو، هویج، پنیر فتا، سالمون، کره، تخم مرغ و شیر بزرگترین منابع ویتامین A هستند. کرفس، گل رز، اسفناج و شوید نیز منابع عالی هستند، در حالی که سبزیجات با برگ سبز تیره، کدو تنبل و فلفل نیز حاوی ویتامین هستند. آ.

ویتامین B بر کیفیت بینایی تأثیر می گذارد
ویتامین‌های B6، B9 و B12 سطح هموسیستئین را کاهش می‌دهند، پروتئینی در بدن که می‌تواند باعث التهاب و افزایش خطر دژنراسیون ماکولا شود.

غذاهای غنی از ویتامین B:
محصولات لبنی تخمیر شده، تخم مرغ، ماهی های روغنی، سبزیجات با برگ سبز تیره، حبوبات، دانه های روغنی، سبزیجات (سیب زمینی، چغندر، کلم، اسفناج) و مرکبات و موز غذاهای غنی از ویتامین B هستند.

دیدگاهتان را بنویسید