برای جلوگیری از آلزایمر و پارکینسون به یک طرف بخوابید!

به گزارش ایسنا، محققان دانشگاه استونی بروک در آمریکا یافته های تجربی خود را در مقاله ای کامل در مجله علوم اعصاب منتشر کردند و نشان دادند که خوابیدن در کشور شما کارآمدتر از سایر مواد زائد مغزی مولد زباله است. انواع بیماری های درگیر، پاک می کند.

طبق شواهد علمی، خوابیدن به پهلو، برخلاف خوابیدن به پشت یا شکم، به طور فعال ضایعات مغزی را از بین می برد. در واقع نشان داده شده است که پیروی از این دستورالعمل های ساده به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به آلزایمر، پارکینسون و سایر بیماری های سیستم عصبی را کاهش می دهد.

دانشمندان با استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) در حال مطالعه دقیق عملکرد مسیر گلایفوسیت مغز هستند، سیستم پیچیده ای که برای پاکسازی مغز از مواد زائد و سایر مواد شیمیایی مضر استفاده می شود. در این سری از مطالعات، مشخص شده است که خوابیدن به پهلو بهترین راه برای حذف مواد زائد از مغز است.

در انسان و بسیاری از حیوانات، خوابیدن به دو طرف بدن بسیار رایج و گاهی اوقات مطلوب است. تجمع مواد شیمیایی از ضایعات مغزی می تواند منجر به ایجاد بیماری هایی مانند آلزایمر، پارکینسون و سایر مشکلات عصبی شود. اطلاعات کامل در مورد این مطالعه در Journal of Neuroscience موجود است.

دکتر بنونیست، محقق اصلی و استاد گروه بیهوشی و رادیولوژی در دانشگاه استونی بروک، چندین سال است که از MRI ​​برای مطالعه مسیر لنفاوی در جوندگان آزمایشگاهی استفاده می‌کند. این روش به محققان اجازه می دهد تا مسیر گلیمفاتیک را شناسایی و تعریف کنند. جایی که مایع مغزی نخاعی (CSF) از طریق مغز فیلتر می شود و با مایع بینابینی (ISF) برای پاکسازی زباله ها مبادله می شود. مشابه روشی که سیستم لنفاوی بدن اندام ها را از ترکیبات مضر نجات می دهد.

  سابقه بیمه درمانی رایگان مربیان و معلمان چیست؟

در طول خواب، مسیر گلایفوسیت بسیار موثر می شود و نیاز به وجود آن را در بدن ثابت می کند. ضایعات مغزی حاوی آمیلوئید β و پروتئین تاو هستند. اینها مواد شیمیایی خاصی هستند که وقتی انباشته شوند، بر فرآیندهای حیاتی مغز تأثیر منفی می گذارند.

در مطالعه فوق، نرخ تبادل CSF-ISF در مغز جوندگان بیهوش در سه وضعیت خواب جانبی، خلفی (شکم) و قوس باز (پشت) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. دکتر بنونیست توضیح می دهد: تبادل گلایفوسیت در حالت خوابیدن به پهلو در مقایسه با دو وضعیت دیگر بهترین خواهد بود.

به طور کلی با توجه به نکات علمی ذکر شده توصیه می شود افراد نسبت به اصلاح الگوی خواب خود اقدام کنند. اگر عادت به خوابیدن به پشت یا شکم دارید، تغییر تدریجی وضعیت خوابیدن و همچنین استفاده از بالش های طبی تاثیر مثبتی خواهد داشت.

به گفته محققان، این می تواند بر تعداد بیداری ها در شب تأثیر بگذارد و با تسهیل فرآیند پاکسازی مغز از مواد زائد، خواب را تسهیل کند.

دیدگاهتان را بنویسید