اجرای طرح حرکت چه تاثیری در مرگ ولیعهد دارد؟

به گزارش ایسنا، تهران پرجمعیت ترین و یکی از آلوده ترین شهرهای ایران است. ساکنان تهران ممکن است به دلیل وسایل نقلیه، جمعیت و ترافیک سنگین جاده ای در معرض خطر بیشتری نسبت به سایر شهرها باشند. اکثر کشورها از جمله ایران اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از شیوع کووید-19 انجام داده اند.

در سال های اخیر دو طرح ترافیکی در تهران برای کاهش آلودگی هوا و محدودیت استفاده از خودرو اجرا شده است. در زمان شیوع کووید 19 در تهران به ویژه در سه ماهه اول سال، عدم اجرای طرح حرکت به عنوان راهکاری برای حفظ فاصله اجتماعی با ستاد ملی ولیعهد در ایران مطرح شد. هدف از این کار محدود کردن تعاملات اجتماعی، کاهش سرعت گسترش و جلوگیری از ازدحام در حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس، بی آر تی و مترو بود.

به دلیل این مشکل، محققان مطالعه ای را برای بررسی تاثیر عدم اجرا و اجرای نقشه راه بر موارد تایید شده، موارد مشکوک، مرگ و میر ناشی از کووید-19 و کیفیت هوای تهران انجام دادند.

برای این مطالعه، داده های کیفیت هوا شامل غلظت روزانه مونوکسید کربن، ازن، دی اکسید گوگرد، دی اکسید نیتروژن، ذرات گرد و غبار کمتر از 10 میکرومتر، ذرات گرد و غبار کمتر از 5 میکرومتر و ذرات گرد و غبار کمتر از 2.5 میکرومتر از 21 ایستگاه است. پایش کیفیت هوا یک شرکت کنترل کیفیت هوا را در تهران مونتاژ کرده است. روند کیفیت هوا در دو مرحله اجرای طرح ترافیک (از 7 تا 29 اسفند 1396 و از 17 خرداد تا 10 مرداد 1399) و عدم اجرای طرح ترافیک (1 فروردین تا 16 خرداد 1399) مورد بررسی قرار گرفت. و 11 مرداد تا 15 مرداد 1399).

همچنین پایگاه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، داده‌های موارد تایید شده روزانه، موارد مشکوک روزانه و مرگ‌های روزانه کووید-19 در کلانشهر تهران را در بازه زمانی 7 اسفند 1395 تا 15 مرداد 1394 جمع‌آوری کرد.

نتایج این پژوهش نشان داد که میانگین غلظت تمامی آلاینده های هوا در زمان عدم اجرای طرح ترافیک نسبت به دوره اجرای طرح ترافیک کاهش چشمگیری داشته است. همچنین مشخص شد عدم رعایت طرح ترافیک در کاهش موارد تایید شده روزانه، موارد مشکوک و مرگ و میر ناشی از کووید-19 موثر بوده است.

به گفته محققان این پژوهش، سیستم حمل و نقل عمومی تهران به دلیل تردد روزانه چهار تا پنج میلیون مسافر بسیار شلوغ است و نمی توان فاصله فیزیکی و اجتماعی مناسبی را رعایت کرد. به همین دلیل، سیستم حمل و نقل عمومی به افزایش شیوع این بیماری کمک می کند. بر این اساس، عدم رعایت طرح ترافیک ممکن است عامل موثری در کاهش تعداد موارد تایید شده، موارد مشکوک و مرگ و میر ناشی از کووید-19 باشد.

محققان همچنین معتقدند نبود طرح ترافیک کیفیت هوای تهران را به میزان قابل توجهی بهبود بخشیده است. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که آلودگی هوا ممکن است خطر ابتلا به ویروس‌های تنفسی را افزایش دهد، عوامل بیماری‌زا را تهاجمی‌تر کرده و بر سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که بین عدم اجرای طرح حرکت و کاهش خطر ابتلا به کووید-19 ارتباط معناداری وجود دارد. با توجه به اینکه کیفیت هوای تهران در دوره عدم اجرای طرح ترافیک بهبود یافته است. می توان از آن به عنوان رویکردی برای کاهش شیوع کووید-19 در کلانشهر تهران استفاده کرد.

در انجام این پژوهش معصومه رحمتی نیا، انوشیروان محسنی بندپی، عباس شاهسونی، وجیه حسن زاده، شهریار بزازپور و زهرا نامور; محققین دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مصطفی هادئی، گروه بهداشت محیط، دانشگاه علوم پزشکی تهران، احمد جنیدی جعفری و مجید کرمانی، مرکز تحقیقات فناوری بهداشت محیط، ایران، علیرضا رئیسی، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تالارهای علیرضا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مریم یاراحمدی از وزارت بهداشت و مهدی عمویی ترکمحله از گروه مهندسی شیمی و مواد دانشگاه قزاقستان، نظربایف در مطالعه حاضر شدند.

نتایج این مطالعه در شهریور 1395 در قالب مقاله ای علمی با عنوان تأثیر شکست طرح ترافیک تهران بر کیفیت هوا و مرگ و میر و عوارض ناشی از کووید 19 در مجله آلودگی هوا و سلامت تحت عنوان تحت حمایت انجمن بهداشت محیط ایران، منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید