آموزش باید در جامعه 24 ادغام شود

زلفی گل

انجمن 24- دکتر محمدعلی ظلفی گل در مراسم تودیع و معارفه رئیس سابق و فعلی دانشگاه تربیت مدرس که امشب در این دانشگاه برگزار شد، گفت: دانشگاه تربیت مدرس الگوی بسیار خوبی است که نشان می دهد آموزش در کشور باید یکپارچه شود. رتبه بالای این دانشگاه با تعداد اساتید کمتر نسبت به دانشگاه تهران نشان می دهد که جایگاه دانشگاه تربیت مدرس از نظر بهره وری بالاست.

وی در این خصوص ادامه داد: اگر دانشگاه علوم پزشکی تهران در کنار دانشگاه تهران بود، رتبه این دانشگاه در دنیا جایگاه ویژه ای داشت.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به روز بسیج در تعریف بسیج، گفت: بسیج فردی است که رفتار، گفتار و کردار او باعث ماندگاری و قوام نظام جمهوری اسلامی می شود و چون جامعه دانشگاهی چنین رفتاری دارد. پس همه بسیجی ها هستند.

دکتر زلفی گل افزود: اگر امروز در دنیا جایگاه خوبی داریم و دانشمندانی داریم که مرجع علمی در دنیا هستند ثمره خون شهداست.

وی با اشاره به روز دانش آموز گفت: در آذرماه اتفاقات متعددی افتاده و خواهد افتاد که روز دانشجو یا 16 آذر یکی از مهم ترین آنهاست. تاج نشان داد که دانشگاه جسم است و روح دانشگاه دانشجو است و اگر دانشجو نباشد دانشگاه معنا ندارد. امیدوارم به زودی شاهد بازگشت دانشجویان به دانشگاه باشیم. کرونا نشان داده است که آنچه کشورها باید در آن سرمایه گذاری کنند علم و فناوری و دانشگاه است.

زلفی گل در این خصوص افزود: روحیه حاکمیتی در بودجه کشور باید سرمایه گذاری در علم و فناوری باشد و اگر چشم انداز خود را به این شکل تدوین کنیم موفق خواهیم شد. اگر معتقدیم راه حل مشکلات فضای دانشگاهی و علمی کشور است، باید بستر سخت افزاری و نرم افزاری بسازیم و با تعمیر و نگهداری مشکلات را حل کنیم. اما اگر برای حل مشکلات به دانشگاه مراجعه نکنند، مشکلات کشور ادامه خواهد داشت. تصمیم با دولت است و دانشگاه ها باید اعتماد و اعتبار داشته باشند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه تنها تفاوت ما با دنیا در حوزه علم و فناوری است، گفت: ما از دنیا جدا نیستیم. مسیر پیشرفت علم و دانش است که در بستر خودش رشد می کند. یکی از این شرایط این است که دانشگاه ها امکانات ویژه ای داشته باشند و باید به هر دانشگاهی اجازه ایجاد مزیت های خلاقانه را بدهیم. رویه استقلال ندادن به دانشگاه ها و تعیین سقف یکسان مالی برای همه دانشگاه ها صحیح نیست.

زلفی گل با بیان اینکه چرا نمی پذیریم معلم و استاد تخصص باشد، خاطرنشان کرد: امروز هرکسی که از دانشگاه دکتری بگیرد بدون اینکه روش تدریس و انگیزه را یاد گرفته باشد بلافاصله جذب دانشگاه می شود. از این رو قصد دارم برای هرکسی که می خواهد معلم شود با دریافت حقوق یکساله روش تدریس را آموزش دهم و از اساتید مجرب برای تدریس استفاده کنم.

وی با اشاره به وظایف اصلی دانشگاه ها گفت: توان علمی، ستادی، خدمت رسانی عمومی و رفع نیازهای جامعه از وظایف اصلی دانشگاه ها است. ما در مرجعیت علمی موفق هستیم و دانشمندان عالی هستیم. در حوزه کارکنان ارزیابی ما قابل قبول است و موفق بوده ایم. زیرا دانش آموزان استانداردهای لازم را دارند.

معرفي معاون فناوري وزير فناوري در چند روز آينده

آنچه که ارزش نظام را برای دانشگاه ها کم کرده است این است که دانشگاه ها در حل مشکلات جامعه آن طور که انتظار می رفت عمل نکرده اند که البته به این دلیل است که ما از آنها نخواسته ایم. در دوران وزارت جدید گرفته شده است. در این راستا معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم تشکیل شده و طی روزهای آینده معاون فناوری وزیر علوم منصوب و نمایندگی خواهد شد. این امر بستر لازم را برای ارتباط دانشگاه ها با جامعه از طریق پارک های علم و فناوری و مراکز رشد فراهم می کند.


بیشتر بخوانید: کمیسیون شورای عاطف با ایجاد منطقه فناوری بوشهر موافقت کرد


وی در خصوص سایر اقدامات انجام شده در وزارت علوم گفت: سامانه ای را ایجاد کرده ایم که یک سامانه ایده و نیاز است و در پایگاه ISE ایجاد شده است تا تمامی نیازهای کشور در صنایع خصوصی و دولتی ثبت شود و هر ایرانی همه را تشخیص دهد. نیاز است.”، در این سامانه ثبت نام کنید.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره دیگر اقدامات وزارت علوم گفت: سالانه 5 تا 6 هزار دانشجوی دکتری داریم که باید به سربازی بروند. در این راستا با ستاد کل نیروهای مسلح به توافق رسیده ایم که این افراد دوره فوق دکتری را بگذرانند و زیر نظر اساتید دانشگاه بر اساس نیاز جامعه برنامه ریزی کنند و دیگر وارد ارتش نشوند. حقوق این افراد یک سوم تا یک ثانیه فلوشیپ عادی فوق دکتری خواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: دانشگاه محل افزایش سرمایه اجتماعی نظام است. اگر شرایط را برای عزت دانشگاه فراهم کنیم نتیجه آن را در تربیت فرزندان خواهیم دید و امید و نشاط به جامعه باز می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید